Hej!
16.10.2018
Jag har panik för att jag har haft samlag nu senaste 2veckorna med 2 olika människor, använde inte kondom vid något av tillfällena. Den första tog jag ett dagen efter piller som jag fick av skolläkaren men har inte tagit något klamydia test fast jag är rädd för risken men könssjukdomar. Och idag hade jag samlag med en pojke och han var inte säker om ha kom i mig, är jätte rädd att jag kommer bli gravid och är inte 15 år så får inte köpt dagen efter piller själv. Vad ska jag göra vill inte bli gravid och chansen med könssjukdomar är ju också tillgänlig, gaalen flicka som vill ha svar så snabbt som möjligt!!!! H. En orolig flicka som gärna vill ha svar så snabbt som möjligt!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.10.2018
Hej.
Precis som du själv säger så har du både utsatt dig för risken för en oönskad graviditet, för risken att smittas av en könssjukdom och för risken att smitta någon annan med en könssjukdom. Att själv anse att man är tillräckligt mogen för att ha sex innebär att man måste kunna ta ansvar för sig själv och den man ligger med, och just nu tycker jag inte att du gör det.
Jag tycker att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare om saken. Eftersom jag inte vet när du själv senast hade mens - och din menscykel troligen har blivit snurrig av akut p-pillet du tog så är det helt omöjligt att säga hur stor risken är att du kan ha blivit gravid. Men du vet ju att även om killen inte får utlösning i dig så kan det finnas flera miljoner spermier redan i försatsen - så avbrutet samlag kan inte räknas som en preventivmetod.
Gå och tala med din skolhälsovårdare så får ni fundera över vilka alternativ du har. Hon kan lägga en remiss till klamydiaprov åt dig, och en remiss för graviditetstest. Ni kan också diskutera olika alternativ på preventivmedel. Denna gång hade du helt enkelt inte ditt omdöme med dig - men det bästa du kan göra nu är att ordna upp det och att nästa gång vara mer förberedd. Om du skall ha sex så måste du skydda dig, det är ett betydligt bekvämare alternativ än att gå omkring och oroa sig som du gör just nu.
Ta ansvar över dina handlingar och gå och tala med din skolhälsovårdare.
Kram
Tessi