kanske gravid?!!
14.11.2018
Hej, jag är en ung tjej som är rädd för att jag kanske har blivit gravid jag har haft oskyddat sex med en kille ett antal gånger och min mens är nu 6 dagar sen. Vad ska jag göra? Hjälp!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2018
Hej.
Förlåt att du har fått vänta så länge på ett svar.
Förhoppningsvis har din mens redan kommit, men om den INTE har gjort det så tycker jag att du skall testa dig så fort som möjligt. Det innebär alltid en risk för graviditet då man har oskyddat sex, och det finns inga säkra dagar.
Du kan antingen köpa ett test på apoteket eller i butiken, eller be din skolhälsovårdare lägga in en remiss för provtagning. OM testet skulle visa positivt så rekommenderar jag att du så fort som möjligt diskuterar saken med din skolhälsovårdare så kan hon hjälpa dig vidare, beroende på vad du väljer att göra.
Som sagt, jag hoppas på att problemet har löst sig av sig själv, men OM du skulle vara gravid så måste du tala med någon om saken. Jag förstår att det känns helt hopplöst, men du skall minnas att du i så fall inte är den första, och inte den sista som råkat ut för det, och att det kommer att ordna sig. På de flesta mödrarådgivningar finns personer man kan diskutera med i dessa situationer, som kan berätta om vilja aletrnativ man har och hjälpa en vidare.
Det ordnar sig.
Kram
Tessi