Klamydia
20.07.2022
Hej! Jag är 22 veckor gravid med mitt andra barn. Jag har haft urinvägsinfektion och nu testade jag positivt för corona. Jag var tvungen att ta äcen klamydiatest och idag fick jag veta att klamydiatestet var positivt. Jag är gift och min man är min första och enda sexpartner. Hur är det möjligt att jag har klamydia? Kan man få klamydia fast man bara har en sexpartner? Bör jag vara orolig? Tack på förhand. Kmyd

Ungdomsinformatör Kix svarar
Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
21.07.2022
Hej,
Klamydia smittar endast via sexuell kontakt, vilket i detta fall betyder att du blivit smittad av din man, som i sin tur blivit smittad av någon.
Att ha klamydia är inte farligt, ifall man får en behandling så snart som möjligt, därav också syftet med att man tar prover under graviditeten. Du ska alltså snarast vara i kontakt med din hälsovårdare på mödrarådgivningen för en tid och behandling. Viktigt att du ställer alla dina frågor du har på rådgivningen!
Stor kram till dig!
Malin
P.S, Kix här, vill bara tillägga att man kan ha klamydia länge utan symptom, så det är inte omöjligt att din man kunnat ha det redan när ni inledde ert förhållande, ifall han hade sexuella kontakter före dig. Dock säger du att detta är ditt andra barn, så då testades du troligen för klamydia också vid din första graviditet..?
Kram!