Mobbad av vänner
17.10.2021
Jag vet inte vad jag skall göra. Jag är mobbad av mina vänner... om jag lämnar dom har jag ingen att vara med, om jag fortsätter att vara med dem fortsätter mobbningen säkert i några dagar och sen slutar de men jag har svårt att tåla de även om det är bara några dagar de håller på. Hjälp Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
25.10.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Ursäkta att du fått vänta en stund på svar, vi har haft mycket att göra med skolbesök etc.
Ledsen att höra att du upplever mobbning. Det är aldrig kul, och kan vara väldigt negativt för ens självkänsla. Jag hoppas du vet att det som de andra gör just nu är fel, och att felet INTE sitter hos dig. Det får du absolut inte tro. Det finns många orsaker varför människor mobbar, men det är ju något som kommer ur DEM. Exempelvis kan det vara att de försöker få sig själva att på något vis framstå som mera överlägsna än vad de är, på grund av att de själva är osäkra.
Har du provat att tala med dem om det som de gör, och vad händer i så fall, om du säger ifrån? Alltså om du med allvarlig röst och ansikte säger att de ska sluta för att du inte tycker det är kul, fortsätter de ändå då? Ifall du inte har testat så prova göra det, för ibland så förstår folk inte hur det de gör faktiskt är skadligt, utan tror att allt är okej så länge som det göms bakom fasaden att ”vi skojar bara”. Men om personen man skojar med inte tycker det är kul, så då är det mobbning, inte skoj. Därför kan det vara bra att påpeka att man inte tycker det är kul.
Men om de ändå fortsätter trots att du säger till, så tycker jag inte de är speciellt bra vänner. Men jag kan ändå förstå det som du säger, att du inte vill vara ensam heller. Skulle jag vara du så skulle jag kanske hänga med dem en liten stund till medan jag samtidigt aktivt försöker hitta nya bekanta, så det ska bli lättare sen att ”lämna dem”, ifall det börjar kännas som det bästa valet. Försök att ta de chanser som du får att tala med andra människor, le åt andra människor, och aktivt visa att du är öppen för nya vänskaper.
Jag skulle också rekommendera att du pratade med någon vuxen om det som du upplever, för att få lätta på dina tankar och få mera råd om vad du kan göra. Sånt här löser sig ofta bättre om man inte behöver bära på det själv. Du kan prata exempelvis med skolhälsovårdaren, kuratorn, en bra lärare, eller en förälder om det. Kom ihåg att det inte är du som gjort nåt fel, du behöver inte känna någon skam för situationen, det är de andra som gör fel, och det är inte alls konstigt om du vill fråga råd av någon utifrån för att få ett till perspektiv på saken.
Lycka till, jag hoppas det löser sig snart!
Kram, Kix