Näsblod.
17.04.2019
Jag har blött näsblod ur vänstra näsborren så gott som regelbundet. Jag har diskuterat detta med en förälder som har sagt att detta inte är en fara. Har denna rätt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.04.2019
Hej.
Precis som du skriver så är det oftast inte ett tecken på någon sjukdom att man har näsblod. Näsblod är vanligare under vintern då luften ofta är torrare, vilket kan göra slemhinnorna i näsan sköra. Men beroende på om man t.ex. snyter sig mycket så kan det också vara en bidragande faktor.
Om ditt allmäntillstånd är gott, du sover och äter tillräckligt så kan du nog vara helt lugn trots ditt näsblod. Men om du upplever att du annars känner dig slöare eller har sovit mindre så kanske det finns anledning att kolla upp saken med din hälsovårdare/läkare så att de kan lägga remisser till blodprov för att kolla att allt är okej.
Olika människor har olika stor benägenhet att få näsblod, men för det mesta är det alltså alldeles harmlöst.
Kram
Tessi