Oljetank
25.07.2022
Har nu köpt ett hus där en oljetank finns under jorden. Finns lite brännolja kvar i den men tanken ska bort. Får man tömma tanken själv och gräva upp eller? Måste speciell firma göra det och vad kostar det?

Ungdomsinformatör Kix svarar
16.08.2022
Hejsan!
Tack för din fråga, och grattis till ditt nya hus!
Det har i ärlighetens namn varit lite svårt att hitta en expert att svara på din fråga, så nu ska jag efter en del research försöka själv enligt bästa förmåga.
Här är ett uttag från denna källa:
En oljetank inklusive slangar som tagits ur bruk ska tömmas på olja och rengöras av en aktör som godkänts av TUKES. Aktören ger ett skriftligt intyg över rengöringen, vilket är en förutsättning för att tanken ska kunna levereras till insamlingen av metallskrot [...]. Man får inte rengöra själv. I undantagsfall, med tillstånd av miljömyndigheten, kan en underjordisk rengjord tank lämnas i jorden. Mer information fås av stadens miljöcentral.
TUKES är alltså Säkerhets- och kemikalieverket här i Finland.
Priser för att rengöra och/eller ta bort en oljetank var däremot svåra att hitta, och jag hittade endast på rikssvenska sidor så det säger ju inte så mycket om priserna i Finland. Det beror säkert en hel del på vilken firma det rör sig om, och hur omständigheterna kring tanken ser ut.
Om du klickar på den HÄR länken så har jag gjort en sökning åt dig på vilka firmor i kommunerna kring dig som har tillstånd att jobba med olja. Det borde ge dig en handvisning om var du kan börja med att ta kontakt. Säkert kan du höra dig för med flera firmor om offert, och jämföra deras priser. Och ifall första du kontaktar inte gör den här typen av jobb, så kan de säkert tipsa om någon som gör!
Lycka till med allt!
Kram, Kix