Om porr
22.06.2022
Hej
Går i gymnasiet.Vi tjejer brukar prata mycket om sex.Ibland snackar vi om porr.Varför förnekar tjejer att dom tittar på porr( Med två tjejer som smeker varandra.?)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.06.2022
Hej,
Det finns nog väldigt många - både tjejer och killar som av olika anledningar inte vill medge eller tala om att de tittar på porr (oavsett vilken typ av porr man ser på). Det beror delvis på att diskussionen om porr i största allmänhet ofta är ganska negativ, man talar mycket om porrberoende och porrskador, och att porr ger en felaktig bild av sex. Och till en viss utsträckning är det förstås sant, porr som fenomen är inte oproblematiskt - men det innebär inte heller att det finns enbart problem med det.
En annan anledning till att diskussionen knappast är lika öppen bland tjejer är att sex i största allmänhet fortfarande är mer tabubelagt för tjejer. Det är inte i samma utsträckning som för killar okej att diskutera t.ex. onani, och därmed inte heller att man tittar på porr. Jag tror att diskussionen med tiden kommer att bli mer avslappnad och accepterande då det gäller tjejers sexualvanor med sig själva - men vi är inte riktigt där ännu.
Det är ju inte heller någonting man måste diskutera om det inte känns bekvämt - som med allting annat som handlar om sex så skall det kännas rätt, annars skall man låta bli.
Hälsningar
Tessi