Partnern får inte in den..
06.12.2021
Hej! Tänkte fråga att jag och min pojkvänn prövade på sex för första gången men han fick inte in den. Nästa dag så försökte vi på nytt med samma resultat, var inte ens nervös på båda gångerna. Börjar bli lite orolig att är det någonting fel på mig när han inte får in den?. Fundersam123

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2021
Hej.
Jag förstår att det känns jobbigt då man kommit så långt att man skall göra det och att det inte lyckas. Men du skall minnas att bara för att det inte lyckades denna gång inte innebär att det aldrig kommer att göra det. Men sex är precis som allting annat - det kan kräva lite övning.
Det finns olika orsaker som kan göra att det är svårt att få in penisen, det första är att penisen inte är tillräckligt hård - vilket oftast beror på att killen är nervös och har svårt att slappna av. Det andra är att tjejen spänner sig och att det därför är svårt för killen att föra in penisen. Oftast är det inte medvetet man spänner sig. Man kan uppleva att man är alldeles avslappnad men musklerna i underlivet är inte helt viljestyrda, så det är mycket möjligt att du spänner musklerna fast du själv inte är medveten om det.
Det bästa "knepet" då är att fortsätta kyssas och smeka varandra. Det kan vara en god idé att använda glidmedel eftersom det minskar på friktionen så att det gör mindre ont om det är första gången. Din kille kan gärna komma in i dig försiktigt med fingrarna och på det sättet förbereda din kropp. Då tror jag att dina muskler kommer att slappna av. Men kom ihåg att det skall ske försiktigt - om han bara kör in ett finger snabbt och sedan rycker ut det igen så är det ganska självklart att dina muskler spänner sig. Men det är bra om ni inte avbryter hela sexet bara för att det inte lyckas direkt, det tar tid för kroppen att bli beredd och det skall inte ses som ett "misslyckande" att han inte kom in genast. Det betyder bara att det behövs lite mer förspel. Det är inget fel på dig, så det behöver du inte ens fundera på.
All form av stress är negativt då det kommer till sex. Så försök se till att de situationer då ni skall ha sex är avslappnade och att ni båda faktiskt har skönt - annars är det ingen vits att ha sex. Poängen är ju att det skall vara någonting som båda verkligen vill och att man njuter. Jag tycker att ni gjorde alldeles rätt som försökte på nytt nästa dag. Så det ni behöver göra framöver är att fortsätta vara nära varandra och njuta - och sedan försöker ni igen. Långsamt och försiktigt!
Många kramar och lycka till!
Tessi