Problem med förhunden
06.06.2022
Hej,
Jag får inte min förhund under ollonet när jag har stånd. Utan stånd går det om jag anstränger mig lite, då gör det knappt ont.
Men sedan om jag lämnar förhuden under ollonet och t.ex. tar fram en porrvideo så att jag får stånd, så börjar det göra ont, speciellt på det bandet som kommer från ollonet till förhuden.
Jag vet inte om jag har trång förhud eller om det där bandet är för kort. Vad ska jag göra? hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.06.2022
Hej,
Det du beskriver är inte alls ovanligt, men jag kan tycka att det är lite trist att det inte har tagits upp t.ex. i skolhälsovården redan tidigare.
På basen av det du skriver låter det som att din förhud är för trång i kombination med att strängen (frenulum) är för kort. Jag föreslår att du boka tid till en läkare som kan diskutera saken med dem. Då kan ni utreda vilken behandling som behövs i just ditt fall. Jag vet att det känns jobbigt att uppsöka läkare för denna sak, men du kan vara helt 100% säker på att du varken är den första eller den sista som uppsöker läkare för denna sak, och att ALLA läkare har haft liknande fall på mottagningen. Det är inte alls unikt eller svårt att åtgärda, och målet är att du i framtiden skulle kunna ha ett bra sexliv och sköta din intimhygien utan att uppleva smärta eller obehag.
Ring och boka en läkartid så löser det sig!
Kram,
Tessi