Sex
18.10.2019
Hej, jag och min partner har gjort slut, men jag skulle vilja ha breakup sex men hur skall jag gå tillväga, blir ju lite stelt att mitt i allt ba ska vi ha sex? Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2019
Hej,
Tja, jag tänker att det bästa sättet att gå tillväga nog är att helt enkelt fråga. Om man planerar att ha sex (en eller upprepade gånger) med ett ex, eller egentligen med vem som helst där det inte handlar om en "relation", så är det nog viktigt att man diskuterar vad det innebär så att det inte finns några oklarheter där. Om man inte diskuterar det - utan bara börjar göra fysiska närmanden så finns ju alltid risken att ditt ex tror att du vill återuppta ert förhållande, och beroende på vad hen känner för dig så kan det ju bli väldigt förvirrande.
Det DU på förhand kan fundera över är varför du vill ha sex med ditt ex. Har du fortfarande känslor för hen, eller är det bara för att säga hejdå? Hoppas du på att ni i fortsättningen kan ha ett kk förhållande eller handlar det bara om en gång? Vad händer om hen ännu är förälskad i dig eller vill ha mer?
Sen då ni träffas så känner du efter om det fortfarande är någonting du vill genomföra, och om situationen känns avslappnad så kan du fråga. Om ni inte klarar av att tala öppet om det så är det kanske inte så sannolikt att det skulle fungera att ha sex heller utan att det skulle leda till problem. Så se det som ett villkor - att ni skall kunna resonera kring det. Vad hen sen tycker om idén kan man kanske inte veta på förhand, och visst kan det väl bli lite stelt om hen säger nej - men jag tycker inte att du förlorar någonting på att fråga om du vet att det är någonting du vill göra.
Ta det lugnt och använd skydd :)
Kram
Tessi