Två Frågor Från Mig
17.10.2019
Hej jag undrar när man har sex brukar man bara komma en gång under sexet eller brukar man byta kondom efter man kommit första gången och fortsätta.
Vilka sexpositioner rekomenderar ni när
man ska ha sex för första gången.
Svara gärna så snabbt som möjligt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2019
Hej,
Huruvida man kan fortsätta att ha sex direkt efter att man har kommit, eller om man behöver vila emellan är ganska individuellt. Ofta behöver man kanske inte vila lika länge då man är ung, men ju äldre man blir desto längre tid behöver man för att återhämta sig innan man har sex på nytt.
Så om det känns som att du klarar av att fortsätta bara en kort stund efter att du har kommit så gör du precis som du skriver - du byter kondom och fortsätter. Du kan inte fortsätta med samma kondom eftersom risken är stor att den brister. Sen beror det givetsvis på din partner också - om hen orkar fortsätta då eller vill vila emellan.
Vilka positioner som är bra är nog en smaksak, jag kan tänka att missionären är bra att börja med (d.v.s. killen ovanpå, och man kan ha ögonkontakt) eftersom man då kan kommunicera rätt bra, så att man t.ex. märker om den andra har ont eller man måste sakta ner lite. Men vartefter man blir lite mer van så är det bara fantasin som sätter gränser för vilka ställningar man kan ha sex i. Så länge det känns rätt för båda så är det bara att experimentera sig fram.
Kram
Tessi