Uskonnon vaikutus seksiin
20.03.2024
Miten uskonnollisuus vaikuttaa seksiin suhtautumiseen? Onko niin, että uskovaiset eivät harrasta seksiä ennen avioliittoa? Onko nautinto heille kiellettyä, ja pidetäänkö sitä syntinä? Voivatko he naimisissa ollessaan harrastaa monipuolista seksiä, vai onko sittenkin joitakin rajoituksia ja sääntöjä, joilla uskonto rajoittaa seksin harrastamista?
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
21.03.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kysymyksestäsi ei tullut ilmi mitä uskontoa tarkoitat, mutta vastaan nyt kristinuskon näkökulmasta:
Suomen kansankirkko on evankelisluterilainen eli pohjaa oppinsa kristinuskoon. Kuitenkin nykyaikana suuri osa kirkkoon kuuluvista ihmisistä ovat niin sanotusti tapakristittyjä, eli saattavat haluta naimisiin kirkossa, käydä jouluisin kirkossa, maksaa kirkollisverot ja tiukan paikan tullen he saattavat ristiä kätensä rukoukseen. Usein kuitenkin on niin, että ns. tapakristityillä kirkko tai uskonto eivät niinkään näy ihmisen seksuaalisen elämän alueella. Olet kyllä  oikeassa siinä, että kirkko on katsonut seksin harrastamisen kuuluvan ainoastaan avioliittoon kuuluvaksi, mutta nykyisin asiaan ei suhtauduta niin jyrkästi.
Mikäli ihminen kuitenkin on sydämeltään uskonnollinen ja haluaa elää oman vakaumuksensa mukaisesti, vaikuttaa se usein myös seksuaalisuuteen tai seksuaaliseen käyttäytymiseen. Raamatussa puhutaankin seksistä useampaan otteeseen; seksin tarkoituksena on saattaa alulle lapsia ja tähän pohjaa monet yksittäisten lahkojen ehkäisykielloista. Nykyisin ehkäisykieltoon suhtaudutaan kirkon sisällä suopeammin, reformaation (=uskonpuhdistus) myötä.
Korinttilaiskirjeessä Apostoli Paavali puolestaan kirjoittaa seksistä avioliitossa. Teksti on tulkittavissa siten, että parisuhteessa ollessaan pariskunnan tulisi huomioida toistensa seksuaalisia tarpeita. Paavali puhuu velvollisuuksista, joita molemmilla avioliiton osapuolilla on toisiaan kohtaan.»Täyttäköön mies velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä kohtaan. Vaimon ruumis ei ole hänen omassa, vaan hänen miehensä vallassa; samoin ei miehenkään ruumis ole hänen omassa, vaan vaimon vallassa.” (1. korinttilaiskirje.)
Paavalin sanoista huolimatta Kristillinen kirkko on opettanut/painottanut hiukan eri tavoin. Esimerkiksi seksistä nauttimattomuus on ollut jossakin kohdin miltei vaade; yhdyntää sai harrastaa ainoastaan silloin, kun lasta yritettiin saada alulle. Lisäksi kristinuskoon kovasti vaikuttanut perisyntiopin kehittäjä Augustinus liitti häpeän ja seksuaalisen halun toisiinsa.
Kristinuskon eri haarat kuitenkin suhtautuvat/ovat suhtautuneen seksiin ja seksuaalisuuten hieman eri tavoin. Esimerkiksi ortodoksit suhtautuvat seksuaalisuuteen positiivisesti; seksuaalisuutta tulee ortodoksioppien mukaan vaalia ja kunnioittaa. He kuitenkin rajaavat sen avioliitossa harjoitettavaksi. Katolilaiset korostavat seksissä lasten hankintaa ja samoin kuten katolilaiset, seksi on tarkoitettu avioliiton sisällä tapahtuvaksi. Luterilaisuudessa (mihin Suomi kuuluu) suhde seksuaalisuuteen on salliva.
Kuitenkin Suomessakin on paljon esimerkiksi herätysliikkeitä, jotka pohjaavat usein oppinsa tiukasti Raamattuun. Herätysliikkeissä saattaa liikkeestä riippuen näkyä yhä kielteisiä asenteita esimerkiksi naisten seksuaalisuutta kohtaan, joka saatetaan nähdä jopa yhteisön uhkana. Ehkäisy, vaikka se luterilaisessa kirkossa hyväksytäänkin, ei kaikissa herätysliikkeissä ole sallittua. Joissakin herätysliikkeissä seksuaalisista asioista vaietaan tai seksuaalikasvatusta ei sinänsä ole, vaan asiat opitaan ns. rivien välistä. Toisin sanoen nuoretkin voivat oppia erheellisesti, että heidän seksuaaliset puolensa, tarpeensa, kehonsa reaktiot olisivat likaisia tai vääriä ja tästä syystä he voivat joutua kokemaan tarpeetonta häpeää. Myös seksuaalisiin suuntautumisiin heteroseksuaalisuuden ulkopuolella saatetaan suhtautua hyvinkin kielteisesti. Myös masturbaatio saatetaan kokea synniksi. Näin ollen uskonnollisuus saattaa vaikuttaa hyvinkin kokonaisvaltaisesti seksuaalisuuteen, värittäen seksuaalisuutta syyllisyydellä ja häpeällä.
Kristinuskon mukaisesti naisen ja miehen ollessa avioliitossa keskenään, on heidän liittonsa Jumalan edessä siunattu, jolloin he voivat toteuttaa seksuaalisuuttaan keskenään eri tavoin (No, n. 1600 luvulla puritaaneilla oli joitakin säännöksiä kuinka seksiä oli soveliasta harrastaa...).On tietenkin eri asia onko helppoa nauttia seksistä, jos esimerkiksi ehkäisy on kielletty tai mikäli on omaksuttu edellä mainittuja asenteita tai tunteita esimerkiksi häpeästä tai mikäli omaa seksuaalisuutta tai esim. naisen seksuaalisuutta on totuttu pelkäämään.
Toivottavasti tämä vastasi kysymyksiisi,
hyvää kevättä!
terkuin Stinke