Vågar inte ta risker
21.01.2019
Hej! Jag har det ändå ganska bra, men ändå känner jag mig inte nöjd med livet. Jag har allt man kan önska sig: jobb som jag trivs på, pågående högskoleutbildning, kärleksfulla föräldrar och syskon, nära vänner och en god ekonomi som jag skulle kunna resa runt hela världen med. Men jag känner mig ganska ensam. Mitt kontaktnät är ganska litet, för jag är inte så utåtriktad, men inte introvert heller. Jag skulle vilja träffa nya vänner, men hur jag än försöker hittar jag inga. Det känns tungt att bara försöka hitta på alla aktiviteter själv, och hålla sig aktiv... Samtidigt ser jag på hur folk flyttar iväg, dejtar, påbörjar spännande utbildningar... Min utbildning är intressant, men inte spännande. Jag har mest valt den för att det är ett säkert kort :( drömmer om att arbeta eller studera utomlands, men jag vet inte hur jag skulle kunna göra det. Alla vägar känns som djungler. Bor hemma hos min mamma fortfarande, känns inte alls bra. Alla andra verkar leva livet och följa sina hjärtan, men jag vågar inte följa mitt. Är rädd att jag ska ruttna bort och ångra att jag inte tog risker. Vad är det jag är så rädd för?? Samtidigt är det ju inte så att jag INTE provar på nya saker i livet, men jag skulle vilja göra något som utmanar ordentligt, för just nu växer jag inte så mycket. Jag har en sådan stark livslust, som jag inte får utlopp för, för att jag inte har så många inspirerande människor omkring mig och för att jag inte vågar släppa taget och chansa. Hur gör jag? :( Bortruttnerskan

Ungdomsinformatör Ida svarar
25.01.2019
Hej!
En grej som många, många gör är att jämför sig med andra, vilket man inte borde göra. Att jämföra sig med någon annan det går bara inte. Vi människor är har olika personligheter, olika liv och olika bakgrunder samt olika drömmar.
Det är otroligt fint att du räknar upp flera saker som du är nöjd över i ditt liv. Här vill jag nu att du funderar över, vad vill du göra? Tänk inte på vad andra gör utan, vad vill du? Vill du t.ex. ute och resa gör du en plan över när och hur du tar dig dit, är de efter att du klar gjort dina studier? Gör en lista på vad du vill göra, det behöver inte vara stora händelser/grejer som är på listan. Sen börjar du gå igenom den för att förverkliga dem. Alla är rädda ibland, och det är helt normalt. Att känna sig lite rädd inför något kan vara spännande.
Jag kan här dela med mig av mina egna tankar och erfarenheter. För några år sedan så tänkte jag att jag inte har gjort något spännande som just att resa iväg jorden runt eller varit som utbyte. Tills jag den dagen insåg att det inte var alls de jag ville. Jag slutade stressa över vad jag borde göra(enligt normen) och istället fokuserade på vad jag vill göra.
Faktum är att man har tråkiga dagar eller helgar ibland, och känslan av att det inte händer nått har säkert många. Men om det alltid var fullt ös med massor med program så skulle man säkert längta till när det var tråkigt. Och vi har ingen aning om vad som händer imorgon, nästa vecka eller om tre månader. Mitt i allt så händer det något fantastiskt som t.ex. att du hittar en vän.
Ett annat tips här är att hitta en hobby där andra människor i din ålder är med. Som en gruppaktivitet. Och det är knepigt att hitta nya vänner ibland, för det kan ta tid att bygga upp en vänskapsrelation så att man börjar hänga och hitta på saker tillsammans.
Kram, Ida