Antidepressiva
01.05.2019
Hej jag är en tjej som precis börjat ta antidepressiva, läkemedlet jag tar heter mirtazapin elr något sånt och får 15mg i dos vilket är det lägsta. Ikväll är min andra kväll jag tar denhär tabletten och min dag idag har vart riktigt kass, jag har vart extremt trött o mest sovit/legat i soffan o vart för tungt för att orka lyfta upp huvudet ens. Jag ville inte ta tabletten idag men min pappa lyckades övertyga mig om att denhär tröttheten försvinner men saken är den att läkaren som skrev ut det aldrig sa något om hur lång tid det tar innan man blir av med denhär tröttheten, jag orkar inte med den så jag undrar hur lång tid tar det innan tröttheten försvinner? och försvinner den ens eller är det meningen att man ska va så trött? Så trött så man knappt orkar lyfta huvudet? Finns det något man kan göra åt denhär tröttheten? Drack idag 4 koppar kaffe och åt endel socker men det hjälpte inte, jag somna om ändå hela tiden. Finns det något annat man kan göra? elr är det meningen att man ska va såhär slö för att va för trött för att tänka på jobbiga saker? men saken är den att det bara irriterar mig o får mig att må sämre när jag är för trött för att ens titta på tv. entrötttjej
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
06.05.2019
Hejsan!
En av de vanligaste övergående sidoeffekterna av mirtatsapin är just detta du beskriver, att du är väldigt, väldigt trött i början. Om du fått medicinen utskriven pga av depression så vet du att själva depressionen också kan orsaka samma förlamande trötthet. Ibland kan det vara svårt att veta vad som beror på medicinen och vad som beror på depressionen.
Det tar också ganska länge innan mirtatsapinet går ur kroppen så du kunde prova att ta den redan kl.20-20.30 på kvällarna ifall det skulle minska tröttheten dagtid. Du kommer att vara såhär trött nu ett par dagar till, sen blir inte tröttheten värre utan stannar på den nivån. Att minska dosen brukar inte heller ha nån effekt på tröttheten utan bara minska den antidepressiva effekten.
Efter ca 2 veckor borde den antidepressiva effekten börja komma. Om du fortfarande om två veckor är lika trött som nu så ska du ta kontakt med den läkare som ordinerat medicinen eller en HVC läkare.
Hoppas du orkar stå ut lite till. Försök vistas så ofta du kan ute och gå lugna promenader.
Mvh
Camilla