Debit kort
03.03.2019
Hej, jag fyller strax 16 och har nu haft ett eget debit kort en stund. Jag har försökt kolla på finlands olika bankers sidor när man får börja näthandla från med sitt kort, alltså åldersgränsen, men har inte hittat rätt.
Så när får man börja handla på nätet med kort?

Ungdomsinformatör Ida svarar
18.03.2019
Hej!
Du ställde en väldigt bra fråga.. Den info som jag fått fram är att man kan få ett Visa electron kort som underåring med föräldrarnas tillstånd (bankerna kan ha olika bestämmelser på åldrarna här). Jag hittar inga uppgifter om någon åldersgräns på att handla på nätet. Detta är antagligen något som godkänns eller inte godkänns av dina föräldrar, så det kan vara att det inte alls går att betala på nätet med ditt kort. Jag skulle föreslå att du pratar med dina föräldrar om detta.
Hälsningar Ida