Finska
04.05.2022
Hej! Jag skulle vilja lära mig att prata bättre finska. Min pappa har pratat finska med mig sen jag blev född, så därför förstår jag bra finska om någon pratar eller om jag läser, men eftersom att jag har pratat svenska tillbaka med honom så pratar jag inte så bra. Ibland när jag pratar kommer jag inte på det enklaste ordet och står där och ba öööö, och så brukar jag ha lite svårt att sätta ihop meningar.
Nu har jag börjat snapa med en finsk kille som inte kan så bra svenska och ifall vi skulle bestämma oss för att träffas så vill jag vara mer säker i att prata finska (och också förstås med tanke på framtida jobb och så). Det går bra att skriva för då kan jag typ googla ett ord om jag inte kommer på det och så hinner jag tänka efter. Han är inte så värst social heller så det är typ alltid jag som startar en konversation så tror det kommer bli ganska stelt irl...
Så hur ska jag lära mig prata bättre och en mer "naturlig" finska och inte få hjärnsläpp, och hur gör jag för att det inte ska bli stelt ifall vi träffas?
Tack för svar! --

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.05.2022
Hej,
Den stora fördelen är ju att du förstår finska, så jag tror att du redan "kan" det, så då är det mest tröskeln att börja prata som man måste komma över. Egentligen finns det inte så många genvägar till det annat än att helt enkelt våga börja prata. Och fördelen i ert fall är ju att ni så att säga är på samma nivå, om inte han heller är så bra på svenska. Då får man ju anta att ni båda två har förståelse för att man inte genast hittar rätt ord. Jag tror att det många gånger sänker tröskeln att prata om man helt enkelt konstaterar från början att man inte kan eller vet ALLTING - men att man får försöka tala nån typ av blandspråk så att man kan göra sig förstådd.
Din finska kommer att avancera jättesnabbt i det skedet då du börjar använda den. Men de saker du kan göra på egen hand för att bättra på ditt ordförråd och din beredskap att prata finska är t.ex. att du varje dag skulle titta på lite finska tv program. Du är förstås åldersmässigt inte alls i målgruppen men Mumin är ett jättebra program att se på. Avsnitten är inte så långa och de talar jättetydligt och ger ett ganska bra "basic" ordförråd. Det finns också appar du kan ta ner till din telefon som du kan öva med, t.ex. Duolingo. Där man både övar på att skriva, prata och bygger upp ordförrådet. En annan sak du kan göra själv är att öva på konversationer eller din inre monolog på finska i huvudet. På sikt kommer även det att göra det lättare för dig att hitta orden. Eftersom du har hört finska hela livet så tror jag att du ganska automatiskt kan böja olika ord i rätt form, men även om du inte skulle kunna det så gör det faktiskt inte så mycket. Oftast är man betydligt mer kritisk själv än vad någon annan är. Lätt skulle det ju vara om du fattade ett beslut om att börja tala finska med din pappa för att öva dig, men jag vet att det är en ganska hög tröskel att plötsligt byta språk med någon, och det kan kännas lite onaturligt i början.
Lite stelt kan det ju alltid vara då man träffar en ny person första gången, men jag tror att man skall försöka slappna av och tänka på det också som en fas. Sen kan det ju hända att han är mer social irl än vad han är via meddelanden, och antagligen är han lika nervös som du.
Jag tycker att du bara skall kasta dig in i det. Det är absolut ingen skam i att vilja lära sig någonting nytt och du kommer att märka att ditt språk utvecklas mycket snabbare än du hade trott bara du tar dig förbi den första blygheten.
Lycka till!!
Kram,
Tessi