Fråga
01.05.2020
Hej! Jag är en väldigt introvert person, och jag har också social fobi. Detta leder till att jag har väldigt svårt att öppna upp mig för andra och prata om jobbiga saker. Det som jag tycker att är allra jobbigast är att jag inte kan öppna upp mig och prata om jobbiga saker hos kuratorn. Jag mår verkligen inte bra och behöver hjälp, men jag kan ju inte få rätt hjälp i.o.m. att jag inte berättar hur dåligt jag faktiskt mår. Jag förminskar mina problem och säger att jag mår bra trots att jag känner mig helt trasig på insidan. Hittills har jag inte gjort några framsteg, utan det har bara blivit värre. Det känns onödigt att gå till kuratorn när jag ändå inte vågar berätta hur jag verkligen mår. Hur ska jag göra för att våga berätta? Lotta

Ungdomsinformatör Ida svarar
04.05.2020
Hej!
Du har redan kommit en lång väg i och med att du har insett att du behöver berätta hur du mår för att kunna få hjälp. Det är klart att det är svårt att öppna upp sig och berätta hur man egentligen mår och vad man funderar över, så sätt inte en sån stor press på dig själv. Vad är det som känns svårt? Är du rädd på nåt sätt att bli missförstådd? Tycker du det är svårt att förklara hur du mår?
Skriv ner på telefonen eller på ett papper det du känner, hur du mår och vad du funderar över. Sen när du skrivit ner det, läs igenom det och fundera ifall det finns någon del i texten som du skulle kunna tänka dig att berätta för kuratorn. Innan du går till kuratorn så kan du öva dig att säga orden – upprepa det högt för dig själv. Det kan kännas lite konstigt att göra det här, men det är helt okej! Poängen med det här är att du inte behöver berätta allt åt din kurator på en gång, ta små steg och berätta en liten del varje gång. Uppmärksamma även ifall du berättat något nytt till hen, och beröm dig själv för att du öppnat upp dig lite mera. Du kan även ge kuratorn texten som du skrivit ihop, så hen får läsa den. :)
Kom ihåg att kuratorn finns där för att hjälp och finns där för att lyssna på dig. Ta hand om dig!
Kram, Ida