internetleverantör sparar loggar?
08.10.2018
Hej. Har just skaffat jnt till min lägenhet ..
Long story short: lagras det man gör på internet till internetleverantören, jnt, liksom vad man googlar, kollar på youtube, porr-sida etc. Kan de se ens webbhistorik och isåfall hur länge? Raderar de den nångång? Jag har läst att vissa internetleverantörer sparar inte alls, och vissa i några månader men vet inte hur det är med jnt. Känns obehagligt de ska kunna se allt man gör. Hur e de med ip-adress? Har googlat mycket vilket gör mig bara obekvämare och osäker för jag läser artiklar som ''Your ISP is tracking every website you visit'' så nu känns det som om folk spionerar och jag har inget privatliv alls. Jag vet jag kanske överreagerar men så är det att ha svår ångest tydligen.. kan inte sluta älta över saker. hjälp! paranoid overthinker

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.10.2018
Hej på dig!
Tack för en bra fråga! Det är nog viktigt att man är medveten om vad och hur det man gör på nätet kan spåras av andra. Om inte annat för att skydda en själv eller bara vara medveten om att det kan lagras. I och med den nya personuppgiftslagen som trädde i kraft i maj i år har vi fått bättre skydd och vi kan nu även kräva att få veta hurdana uppgifter som lagras om oss samt att vi nu har fått rätt att bli raderade från olika databaser. Googla på GDPR så hittar du en massa bra information om detta.
Gällande vad som internetleverantörerna sparar och hur man kan undvika att bli spionerad på så bad jag Creamarketings systemadministratör Johnny svara på detta, han är proffs på sånt här.
Johnnys svar:
JNT eller andra finländska internetleverantörer har nog inte kapacitet att spara all trafik och sen analysera den. Det är alldeles för stora datamängder som far igenom deras nät varje dag.
Däremot kan dom kanske spara information om vilka ip adresser din dator har haft kontakt med. Men om sidorna du besöker använder TLS kryptering dvs. https så skall ingen kunna se trafiken mellan din dator och servern ifråga.
En lagändring dock på gång som ska ge skyddspolisen större möjligheter att följa med denna trafik i syfte att bekämpa terrorism och dylikt men det är ännu i planeringsstadiet.
Naturligtvis finns det andra som har ett intresse av att följa med vad du gör på internet, exempelvis sökmotorer, facebook och själva operativ systemet Windows 10. Dessa gör det oftast för att samla information om dig för att kunna tjäna pengar. Exempelvis genom att sälja annonser som passar dig bättre.
Om du vill öka din ”privacy” på nätet finns det ett par enkla saker du kan göra: Använd sökmotorn https://duckduckgo.com som inte alls sparar din historik och Firefox som webbläsare, de säljer inte dina uppgifter vidare till annonsörer.
Vill du ha total privacy dvs. att ingen över huvudlaget kan följa med dig så kan du installera Linux samt använda tor-webbläsaren. Tor webbläsaren går även att installera på Windows.
Trafiken i Tor nätverket är krypterat och slussas via flera noder på nätet så att din IP'n inte kan spåras. Nackdelen med Tor är att det kan var trögt ibland speciellt när trafiken slussas via noder på olika kontinenter.
Hoppas detta svar hjälpte dig, fråga på nytt bara om fler frågor dyker upp!
Sköt om dig!
tina på Creamarketing