Jag tror jag har något fel, hjälp
23.11.2018
hej, jag är en 10 årig pojke och jag brukar få en vit sak i mina under kläder på morgonen och jag vet inte vad det är? hjälp jag förstår inte vad det är o.j

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.11.2018
Hej,
Jag vet inte exakt var i din pubertetsutveckling du befinner dig bara på basen av din fråga, men jag tror inte att det är någonting du behöver oroa dig över. I något skede under puberteten brukar killar börja få nattliga sädesuttömningar, men det rör sig oftast om mer än bara ett par droppar.
Jag tror ändå att fläckarna (?) i dina underkläder är helt harmlösa. Penisen är ju som ett rör, där både kiss och andra vätskor tar sig fram. Under förhuden bildas också ett vitt ämne som kallas för smegma, som består av fett från talgkörtlarna och döda hudceller. För att inte huden skall bli irriterad eller det skall uppstå lukt så är det viktigt att du tvättar penisen med vanligt vatten varje dag.
Följ med situationen och sköt om din personliga hygien, mer än så tror jag inte att du behöver göra åt saken.
Kram
Tessi