Mår dåligt
07.09.2022
Hej! Min flickvän skall om 1 vecka på utbildning i 3 veckor till Tyskland, med en massa okända människor och 2 av hennes ex.
Hon har endast varit utomlands en gång, med mig till Danmark, och nu ska hon själv och flyga till tyskland med typ 10 okända människor samt hennes före detta älskare. Jag är en mycket avonsjuk människa, en övertänkande människa och en väldigt "clingy" människa, jag mår jättedåligt redan nu över allt detta, har ångestattacker flera gånger per dag över tanken på att hon ska vara själv i ett okänt land med bara okända människor, dessutom kommer jag knappt att ha kontakt med henne utom typ på hotellet där hon har wifi alltså en liten stund på morgon och en liten stund på kvällen, vilket kommer göra att jag mår desto mer dåligt under dessa veckor eftersom jag inte kommer veta typ allt hur det går och hur hon mår. Usch jag klarar inte detta, hjälp mig, vad kan jag göra?? Livrädd pojkvän

Ungdomsinformatör Kix svarar
12.09.2022
Hejsan!
Tack för din fråga.
Ledsen att höra att situationen påverkar dig så negativt som den gör. Men det är bra att du är medveten om hur du fungerar, då är det också lättare att öva på att hantera såna här känslor på ett konstruktivt sätt.
Kom ihåg nu när du känner dessa känslor att det handlar om farhågor från DIN sida, så att du inte i misstag lägger över det på din flickvän som har SIN egna inre värld. För henne är det ju en fantastisk möjlighet att lära sig nya saker, utvecklas som människa, få nya vänner, och få övning i självständighet. Så se till att också ge henne utrymme att få vara glad över att hon ska fara, fastän det känns jättetungt för dig. Såklart kan ni ändå prata om hur du känner dig också, men jag menar bara att det är bra att vara lite "mindfull" om att hon också ska få plats för glädje över saken.
Det känns säkert spännande att fara iväg för henne med, men Tyskland är ett tryggt land och när man far som grupp så blir det ännu tryggare för att man inte är ensam :) Utbildningen hon ska på har säkert gjort sitt bästa för att det ska finnas bra med information och rutiner kring deras vistelse.
Ni kommer säkert sakna varandra mycket, men kom ihåg att saknad också kan vara en sak som ger något positivt till ett förhållande, även om känslan kan vara ”bitterljuv”. När man saknar någon så känner man verkligen hur viktig den personen är för en, och sen när man träffar varandra på nytt så kan det nästan kännas som att man är nyförälskade igen ett litet tag. Ifall man är tillsammans precis hela tiden så finns det tyvärr en risk att man börjar ta den andra för givet, därför är det bra att ibland hålla små ”andningshål” i ett förhållande.
Jag kan dock förstå att det väcker en hel del svartsjuka att en person hon haft en grej med förut är med på den här resan. Men kom ihåg att deras grej är i det FÖRFLUTNA, och att DU finns i hennes nu. Hon har VALT att vara med dig nu, inte med honom. Deras grej tog slut pga en anledning.
Men till kärnan i din fråga – hur du ska kunna leva så avslappnat som möjligt medan hon är på resa, så att du inte har sån ångest över det.
För det första så är det bra att prata om sånt du känner, med någon som du litar på. Att få bolla sina tankar med en pålitlig person gör oftast så att känslorna känns lättare för stunden. Om det så är en vän, en förälder, ett syskon, en kurator på din skola, eller någon annan. Ifall du känner att det är svårt att prata med någon irl så finns också exempelvis Ärligt Talat-chatten där man får chatta anonymt. Att skriva av sig i någon typ av dagbok är också ett effektivt sätt för att få ut sånt som snurrar runt i ens huvud till något konkret. Det är också ett bra sätt att lära känna sig själv bättre, och förstå hur man funkar.
Sysselsätt dig gärna med något du tycker om att göra medan hon är borta, så att du får tiden att gå snabbare. Exempelvis något projekt; typ att fixa upp bilen ifall du har en sån, eller att börja med någon träningsgren som känns lagom utmanande, eller lära dig spela ett instrument, eller komma upp i rank i nåt spel ifall du gillar gaming, att lära dig laga din/hennes favoriträtt till perfektion, och så vidare... jag vet ju inte nu vad du gillar att göra så det är lite svårt att ge förslag :)
Att helt enkelt satsa mer tid på att hänga med kompisar är också ett bra sätt att få tiden att gå.
Ta hand om dig själv, håll goda rutiner där du försöker sova, äta, och röra på dig tillräckligt. Ifall man har tendens till att börja må mentalt dåligt så är det lätt hänt att rutinerna blir i oskick, men man börjar må sämre av det.
Ångestattacker kan vara jättejobbiga, och om du brukar få sådana så skulle jag rekommendera att du söker professionell hjälp för dem, för det finns goda metoder att jobba med dem så att du inte skulle behöva få dem mera. Det är absolut inget att skämmas för, och man kan få ångesten under kontroll snabbare med hjälp än om man försöker göra det själv. Om du studerar så kan du ta kontakt med någon av följande: studenthälsovården, en kurator, skolpsykolog, skolhälsovårdare. Ifall du jobbar kan du ta kontakt med arbetshälsovården eller med ditt lokala HVC. Ifall du gör ingetdera av det så är det HVC eller kommunens ungdomsuppsökare som gäller, så hjälper de dig vidare.
Något du kan göra själv för att minska din ångest är att börja göra någon typ av ”grundande övningar”. Detta kan vara exempelvis ledda meditationer eller så kallade body scans, såna finns att hittas i mängd och massor på youtube. Ifall man lär sig att fokusera på sin andning och lugna den så kan man också använda samma tekniker till att lugna sitt nervsystem när man har ångest.
Jag önskar er all lycka till!
Kram, Kix