Nu är allt förstört
09.04.2022
Hej decibel! De e jag igen som skrev om min mormor här tidigare. Tack för ert svar<3
För några minuter sedan fick jag höra att min morfar har dött. Idag är de 9.4.2022
Efter när mormor hade dött visste jag att allt var inte okej med morfar.. Han har druckit hela sitt liv men efter mormor gick bort började han dricka rejält mer..
Jag hade en känsla på att han skulle begå självmord.
Han hade troligen nu i natt druckit rejält mycket och tagit några piller så att hjärtat skulle stanna. Och den stannade i morse i butiken
Nu vet jag att mamma har det rejält svårt. För att hennes båda föräldrar har dött på under 2 veckor..
Min morfar var alltid intresserad i fotboll. Jag spelar själv fotboll och han kom och heja på på nästan alla min matcher och de kändes bra när han var där och stöttade mig
Nu känns de verkligen tomt och jag vet inte själv heller vad i hela helvete jag ska göra..
Morfar var verkligen viktig för mig inom sporter..
Morfar hade inga sjukdomar, han var helt frisk
Och jag skulle gärna vilja prata med någon om detta men jag har ingen aning vem. Både om min mormor och farfar :/

Ungdomsinformatör Kix svarar
12.04.2022
Hej!
Ojj, jag är så hemskt ledsen att höra att det gick så. Beklagar sorgen, det måste kännas som att det är väldigt mycket att ta in på en gång, när du inte heller hann ha sörjeperioden för din mormor klart innan detta hände... Och jag kan förstå att det påverkar dig att också tänka på hur din mamma känner, det är fint av dig att du funderar på hennes känslor trots att du också är ledsen. Hoppas ni kan prata med varandra om det som hänt.
Det är knepigt med missbruk. Din morfar försökte säkert vara den bästa han kunde med de kort han hade på handen, men det gick fel. Och när man har varit med någon hela livet, kan det plötsligt börja kännas väldigt, väldigt tomt när de är borta. Försök att ta fasta på de bra bitarna du minns med din morfar, de minnen som du vill spara, även om du också givetvis har rätten att vara både arg och ledsen på att det gick som det gick.
Jag håller med om att det också skulle vara bra om du pratade med någon utomstående om det som hänt, så du får lätta ditt hjärta en aning och kan få lite hjälp med att reda ut alla tankar och känslor. Det finns några bra alternativ som jag ska lista här nedan. Många av dem är sådana som passar alla åldrar, så din mamma kunde kanske också ha nytta av vissa, om hon vill..?
-          Eftersom du är i skolålder så kan du fara och prata med kuratorn om du vill.
-          Församlingen har diakoner och diakonissor som är utbildade till att prata med människor i sorg. Man behöver inte nödvändigtvis vara troende för att fara och prata med dem. HÄR hittar du kontaktuppgifter.
-          Österbottens kriscenter Valo erbjuder hjälp vid svåra livssituationer och kriser, exempelvis när en närstående har dött. Hos dem kan man få samtalsstöd antingen på plats vid deras kontor i Vasa, men de erbjuder också videosamtal eller telefonsamtal. HÄR kan du läsa mera om dem.
-          Den nationella kristelefonlinjen på svenska (som går under Mieli ry), dit kan man ringa under deras öppettider om man vill prata av sig, du hittar nummern, tiderna, och mera info HÄR.
-          FinFami finns till för de människor som har en anhörig med missbruk/mentala problem. Med tanke på din morfars historia så är det också en organisation som du/ni kunde vända er till för att få stöd och någon att bolla era frågor med. HÄR hittar du mera info om var de finns och på vilka olika sätt man kan vara i kontakt med dem.
-          Ifall du hellre vill chatta anonymt, så kan man göra det på Ärligt Talat-chatten. De har både psykolog och handledare som man kan chatta med. Tiderna hittar du HÄR.
Jag hoppas att något av dessa alternativ låter bra och att du vågar be om utomstående hjälp när du känner det behövs!
Jag hoppas att ni får ro att sörja nu. Ta hand om varandra!
Kram, Kix