Psykiska hälsan
11.09.2022
Hejj
Jag undrar bara om mentala sjukdomar/att må mental dåligt har blivit vanligare? Tycker man ser så otroligt ofta på typ tiktok att folk säger att de mår dåligt och alla i kommentarerna håller med och alla har typ tydligen depression/bpd/ätstörningar. Har det blivit en grej att folk går och tror att de mår jätte dåligt eller har det blivit att alla mår dåligt? För hör/ser så ofta att någon säger att de är typ deprimerade eller att de mår jätte dåligt. Så hur är statistiken? Är det många som tror de mår dåligare än va de gör? Just bpd ser jag jätte många som tydligen har och fattar inte hur ALLA kan plötsligt ha en psykisk sjukdom. Lol

Ungdomsinformatör Kix svarar
19.09.2022
Hejsan!
Det är en väldigt intressant fråga du ställer.
Jag tror att en mycket stor orsak till varför det verkar som att ”var och varannan” person har någon typ av mental ohälsa är för att det inte är like stigmatiserat längre att prata om det. Stigmatiserat betyder typ att det är lite tabu att prata om ett ämne och att det finns mycket negativa fördomar och stereotypier kring saken som gör att folk hellre gömmer ämnet än pratar om det.
Förr så var mental ohälsa väldigt stigmatiserat och ingenting som folk pratade speciellt öppet om. Men många rörelser och individer har speciellt det senaste årtiondet jobbat för att det ska sluta vara så ”förbjudet” och ”hemskt” att prata om det, så att folk inte ska behöva känna sig ensamma i att de mår dåligt utan de ska våga söka hjälp.
En bi-effekt av det här är att folk också ”i allmänhet” vågar öppna upp och prata mera om hur de känner, och social media kan vara ett sätt att hitta människor som man kan relatera till. Vissa använder också social media för att utbilda andra om någon viss typ av diagnos som de har, som ett sätt att känna något ”syfte” med att just de har fått den diagnosen (typ adhd eller bpd) och kunna hjälpa andra.
Mental ohälsa har alltid funnits, men den har på sätt och vis varit mycket osynligare och nedtryckt än nu.
Sen ska vi ju också komma ihåg att social media fungerar efter väldigt smarta algoritmer nuförtiden, som snabbt ”lär sig” vad man tittar på. Men ibland kan det också göra att man får mycket av EN sak i sitt flöde, bara för att man nån gång har interagerat med en video som handlade om den saken. Alltså kan det vara att du får extra mycket om mental ohälsa i ditt flöde för att du har tittat på såna videor (algoritmen vet hur länge du tittar på en video eller hur snabbt du swipear bort den) eller att du interagerat med att gilla eller kommentera. Ifall du känner att det börjar påverka just DIN mentala hälsa negativt att hela tiden höra om hur andra mår dåligt så kan det vara bra att se över ditt flöde en aning och försöka styra det i en annan riktning genom att påverka algoritmen åt ett annat håll. Det kan du göra genom att interagera mer med videor som handlar om annat, swipea bort mental ohälsa videorna, eller genom att klicka på ”inte intresserad” (nu minns jag inte exakt hur det är på tiktok men tror det är genom att klicka på videon så får man upp olika alternativ där ett är typ att man ”inte är intresserad” eller ”inte vill se dylikt innehåll”, på instagram finns samma funktion på de tre små prickarna vid en bild).
MEN – tyvärr är det också mycket riktigt så att det är många som mår dåligt idag, och pandemin som vi gick genom så gjorde det värre för många.
Bland 18–25-åringarna upplevde 41 procent att begränsningarna i samhället under coronapandemin var psykiskt påfrestande. I Finland drabbas 20-25 procent av den vuxna befolkningen årligen av psykisk ohälsa, och det är den vanligaste orsaken till sjukpensionering i Finland (uppgifterna är hämtade härifrån).
Det har spekulerats i varför så många unga idag mår dåligt, men det finns inga tydliga svar. Det kan vara att pressen i samhället idag känns väldigt hög, man är inte lika ”skyddad” i små samhällen mera utan man kan jämföra sig med hela världen, och det kan vara svårt att känna att man gör bra val när det känns som att det finns SÅ mycket att välja på. Hur social media påverkar mentala hälsan är heller inte helt på klart ännu. Sen kan det också påverka negativt hur man ser på världen just nu, med klimatkris etc, att framtiden kanske känns skrämmande på ett annat sätt än vad den gjorde för våra föräldrars generation.
Stort ämne – svårt att ge raka svar – men förhoppningsvis blev du lite klokare i alla fall? :)
För att sammanfatta: Det handlar mycket om att mental ohälsa syns mera för att det blivit mer okej än förut att prata om det, speciellt i den yngre generationen. Det kan också vara att du i misstag ”programmerat” din sociala media lite så du får mera om just sånt. Och sen sist och slutligen så är det också tyvärr sant att psykisk ohälsa är något som många lider av – men med rätt hjälp så kan det bli bättre.
Ha det bra!
Kram, Kix