Ringar vid förlovning & giftemål
09.12.2020
Hur går ett så kallat traditionellt frieri till? När han friar har han skaffat en ring till henne, så långt förstår jag, men han ska väl också ha en ring? Hur & vem väljer ut den & när? Vem får ringar när man gifter sig? Bara hon eller båda? Någon

Ungdomsinformatör Kix svarar
11.12.2020
Hejsan!
Tack så mycket för din fråga :)
Vid ett riktigt gammaldags traditionellt frieri är det vanligast att det är mannen som friar. Om vi talar traditioner långt tillbaka så var det vanligt att han också först talade med flickans familj (speciellt pappan) för att få deras godkännande, ”be om hennes hand”. Men det är det nog väldigt sällan någon gör nu för tiden :)
Det kan kännas som ett traditionellt frieri att mannen ner på knä, frågar om kvinnan vill gifta sig med honom, och om hon säger ja sätter han ringen på hennes vänstra finger. Det här är dock en rätt ”amerikaniserad” tradition, inte nödvändigtvis hur vi gjort här. Man kan göra det på olika sätt, exempelvis efter/under en dejt, men det huvudsakliga är frågan som på ett eller annat sätt lyder sätt  ”vill du gifta dig med mig?”.
Förlovningsringarna kan man göra lite olika med, men de är traditionellt släta guldringar. Ibland har personen som friar inga ringar ännu när den friar utan man går och väljer ut dem sen, ibland har friaren bara en ring till den som den friar åt (och går sen och köper en till sig själv om personen sagt ja), ibland har friaren färdigt ringar åt båda.
När man är förlovad har båda ringar. Sen när man gifter sig så får traditionellt bara kvinnan en till ring (en lite mer ”avancerad” än den tidigare släta guldringen), men nuförtiden finns det också många män som väljer att ta en skild ring för giftemålet. Det finns också de som väljer att uppgradera de ringar man redan har.
Idag är det nog absolut vanligast att man kommer överens på förhand om att man ska förlova sig, som ett genomdiskuterat beslut. Det är också vanligt att man går och tittar på ringarna tillsammans och väljer ut dem. Sen kan man göra någon romantisk gest kring det, men det är en smaksak hur man vill göra :) De flesta uppskattar att man i alla fall på förhand har pratat om ifall man kunde tänka sig att gifta sig, och sen kommer själva frieriet som en överraskning, av endera parterna.
Enligt tradition sker bröllopet ungefär ett år efter frieriet.
Idag är det nog väldigt öppet kring hur man gör dessa saker, och man kan fritt bestämma själv :)
Hoppas det här besvarade det du funderade på!
Ha det bra,
Mvh, Kix