Drömhus+barn
01.07.2014
Hej! jag skulle vilja bygga hus och skaffa barn nu meddesamma. jag vet att man måste vara 18år för att ta lån. jag skulle vilja veta mera om hur mycket man måste spara upp till innan man får ta lån det är väl en viss % eller?? jag har hittat en tomt med vattenutsikt och skall vänta med att köpa den till jag fyller 18år :) vad skall jag tänka på när jag bygger hus och vad är rimligt pris att lägga i ett hus m.m ? huset jag har fallit för är fiskarhedenvillan och det kostar ca 150.000€ och då är huset lik nyckelfärdigt fast grunden m.m måste man anlita och de sa de att skulle kosta ca 18.000€
och till Barn: jag älskar barn och tittar på barnkläder och barnvagnar i butiker och på nätet, jag blir tokigt av allt tänkande på barn. min kille har sagt att vi skall vänta tills jag fyller 18år när jag blir myndigt m.m. men jag vill inte vänta. snälle berätta lite om era erfarenheter av Barn?
"Storasyster" Janina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
07.07.2014
Hej!
Vi skulle just börja med svaret på din fråga, och så insåg vi: Vet du vad, vi fick en ny "storasyster" i fredags som kanske skulle kunna svara ännu bättre åt dig. Janina heter hon. Så vi har skickat din fråga till henne och hoppas hon hinner snabbt :D Och hoppas du har tålamod att vänta?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hejsan!
Jag blev gravid när jag var 16 och fick dottern månaden efter att jag fyllt 17, så jag vet hur det är att få barn tidigt. Jag skulle inte säga att det är så stor skillnad att vara mamma som 17 åring eller som 18 åring, man blir inte "bättre" förälder på något sätt när man är myndig, men det finns ju saker och ting som blir tillgängligt när man fyllt 18. T.ex. får man ta körkort, vilket är jättebra att ha när man har barn.
Har du färdigt en utbildning ännu? Det skulle jag rekommendera att du får klart innan du föder, åtminstone en yrkesexamen eller student. Att ha ett jobb före är inte SUPERnödvändigt, man kan klara sig på stöden man får från FPA, men har man inte en utbildning färdigt är det rätt nödvändigt att få en färdig för att kunna få ett jobb. Man får inte mer stöd från FPA när man studerar fastän man har barn, det är samma studiestöd som gäller för alla andra och det kan mellan varven vara rätt svårt att få allt att gå ihop ekonomiskt.
Nu säger jag inte att man inte klarar av att få barn ifall man inte har en utbildning, jag är själv levande exempel på att det visst går, men det skulle absolut göra saker och ting enklare ifall jag hade fått färdigt en utbildning före. Idag är jag 22 år med 3 barn och jag har ännu inte fått nån examen. Har man småbarn vill man gärna få in mer pengar än studiestöd, man tappar lätt motivationen när kontot är tomt sista veckan varje månad, därför har jag istället jobbat (städerska). Barnens pappa blev färdig med sin yrkesutbildning när vår äldsta dotter var 6 månader, så han har som tur ett rätt bra jobb. Kan inte säga att det är just därför vi klarat oss så bra som vi gjort, men självklart har det haft stor betydelse för oss alla. Så utbildning skulle vara min prio nr. 1 ifall jag vetat vad jag vet idag, före jag blev gravid.
Ändå kan jag inte säga att jag ångrar mitt val att bli ung mamma. Jag har älskat mammarollen sen dag ett och tror nog att du också skulle klara det galant ifall du vet i hjärtat att det är det du vill göra, oavsett om du får barn när du är 17 eller 25. Det viktigaste är att man ger barnet kärlek, sen ska du se att alla andra bitar faller på plats.
Hälsar Storasyster Janina
Fortsättning av Liselott och Angelica
Mera angående hus: Vet du, det kan tyvärr bli lite knepigt att köpa tomt och bygga hus om du inte har ett någorlunda stadigt jobb. Bankerna vill helst inte ge pengar åt någon som de misstänker att kanske eventuellt i värsta fall inte klarar av att betala amorteringar och lånerater. De ser gärna att båda två i ett par som vill låna har både utbildning och fast tjänst före de ger lån. Undantag sker, kanske oftare förr än nu i dessa ekonomiskt svåra tider, men det här handlar ju också om DIN framtida ekonomi. Att vända på varendaste cent för att få allt att gå ihop är inte kul. Att få barn innebär också en rätt stor utgift + att det kostar att göra något annat än att sitta hemma i huset med barnen. Visst klarar sig folk fastän de har lite inkomster och mycket utgifter, men varför medvetet göra det så tungt för sig. Av livserfarenhet vet vi att man inte njuter lika mycket av exempelvis sitt vackra vardagsrum om man betalat sig sjuk för det - risken är att du börjar avsky det och önska att du hade pengar till något så enkelt som en kaffe på stan med kompisarna.
Vi vill inte låta som olyckskorpar nu, men det går inte att komma från det faktum att det skulle vara ekonomiskt svårt, nästintill omöjligt, för dig/er att uppfylla alla dina nuvarande drömmar på en gång. Förlåt, förlåt, men vuxenlivet funkar inte så. Tyvärr innebär att vara vuxen en hel del idogt arbete, tålamod och väntande, planerande och organiserande och kompromisser. Det tar tid att uppfylla drömmar, vännen. Men fortsätt drömma och planera medan du gör allt det där som man nog helst ska göra före. Drömmar är själens energikälla <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica