Orkar inte... :(
17.05.2015
Hej!
Problem i skolan, mobbad, stress, proven går dåligt trots att jag läser.. Har inga vänner där och vill inte åka till skolan. Går i skola i Vasa, där jag också bor inne i veckorna men vi har köpt hus på annan ort där jag trivs mycket bättre, är lycklig där och har vänner jag mår bra med! Orkar inte med ett år till i skolan i Vasa nåmer... Vill bara flytta bort och börja om, satsa på det jag vill utan såna som säger att jag inte klarar det, slippa mobbarna, glömma allt och alla och flytta HEM!! Känner mig inte alls hemma här och gråter hela tiden, pratat med mina föräldrar men de värkar inte förstå :( Kan jag flytta själv redan eller måste jag vänta tills jag börjar gymnasiet? Vad ska jag göra?? :( Hjälpp??!! bara jag/orolig tjej

Ungdomsinformatören Sanna svarar
19.05.2015
Hejsan, kära du <3
Det låter som att du har det extra jobbigt just nu. Kan det vara värre nu då det bara är ca två veckor kvar till sommarlovet eller har det månne varit likadant hela skolåret? Om du mår sådär dåligt i din skola och där ni nu bor, så tycker jag absolut att du ska prata ännu med dina föräldrar. Förklara att du verkligen mår jätte dåligt där i den skolan, kanske det finns någon möjlighet att du kan byta till hösten. Men det beror ju förstås på var resten av familjen ska bo, du kan ju inte bo ensam heller. Sen är ju kuratorn i skolan till just för sånt här också, och hälsovårdaren. Om du inte redan varit och pratat med dem så ska du genast göra det, de kan säkert hjälpa dig också. Det är viktigt för oss alla att må bra i skolan/jobbet/fritiden, det påverkar så jätte mycket hur det går sen i livet. Du behöver få bra betyg så du kommer in på den utbildningen som du vill och om du inte mår bra i skolan kan det bli svårt. Förklara allt detta till dina föräldrar, jag tycker ju att de borde förstå att något måste göras. Det skulle ju vara passligt att byta skola nu till hösten så kan du koncentrera dig ordentligt och få upp betygen.
Jag håller tummarna för att allt ska ordna upp sig för dig <3
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna