Klarar inte att bo hemma
06.04.2016
Hejsan! Jag är en tjej på 18 år. Har stora problem med hela min familj. Detta är inte vanliga småtjafs utan ingenting går vi överens om.
Jag har kollat runt på olika ettor i stan för att troligen flytta hemifrån.
Men jag har hört att mina föräldrar har för bra lön för att jag skall få studiestöd, vilket gör att jag bara skulle kunna söka blstadsbidrag? Då har jag ju inte ens råd med hela hyran och mat och bensin och sånt.
Jag går i gymnasie därför är det väldigt svårt att kunna hitta ett jobb där jag kan få pengar också.
Är det möjlighet att gå först till kuratorn som kanske kan ta kontakt med socialen så att de kan ge ett stöd åt mig?
Och det är ju snart sommar? Vad får man för stöd då?
Klarar verkligen inte längre att bo här. Hjälpmignu
Socialhandledare - uppsökande ungd.ledare Ida svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.04.2016
Hejsan
Nu vet jag inte så där på rak arm hur det ligger till med sånt här. Men det borde nog ha en del att göra med din ålder också. Eftersom du är 18 år borde du räknas som vuxen, emn jag kan ha fel. Jag ska kontakta både en som jobbar på socialen och en annan som jobbar på Fpa de borde ju veta om sånt här.
Det är svårt att ha råd med allt som följer med då man bor ensam, speciellt om man inte har något jobb heller. Och i dagens läge är det ju jätte svårt att hitta något passligt jobb. Det får ju inte gå ut över skolan, men skulle ändå vara bra med några hundra lappar extra i månaden.
Du kan nog gå och prata med kuratorn, det skulle säkert vara bra annars också eftersom du mår så dåligt över detta. Men jag tror inte att kuratorn kan påverka om du ska få något stöd eller inte.
Jag hoppas jag får svar snabbt av mina två vänner så sätter jag genast in svaret. Gå in här och kolla igen ikväll eller imorgon.
Kanske det finns någon kompis du kunde bo hos så länge. Om det var en kompis som hade det såhär, vad skulle du råda hen till då? Vad tycker du skulle vara den bästa lösningen på det här problemet?
Jag återkommer,
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Min kompis på Fpa säger att du ska gå in till Fpa kontoret i din kommun och fråga vad du kan få därifrån, både som studiestöd och som bostadsbidrag. Gränsen för när föräldrarnas inkomster inte mera gäller är 20 år. Några andra stöd finns inte på Fpa men socialen kanske kan betala ut utkomststöd, men det borde du reda ut med dem också i din egen kommun.
Hejsan,
Du kan mycket väl gå till kuratorn och diskutera detta och om du känner att du kan; diskutera även saken med din familj hemma. Berätta för dem hur du känner, att du inte längre orkar bo hemma och att du skulle trivas bättre i egen bostad. Då kan kanske dina vårdnadshavare också hjälpa dig med att söka/hitta bostad och hjälpa dig med allting som man måste komma ihåg då man skall flytta hemifrån för första gången. På decibels sidor hittar du även en del information om vad man skall komma ihåg då man flyttar, se bland annat här: http://www.decibel.fi/information/boende/kom-ihag-lista-infor-flytten.
Det borde kolla upp med Fpa om du är berättigad till studiestödet eller inte, med hänvisning till var du studerar. Som heltidsstuderande har du vanligen rätt till bostadstillägg och studiestöd (studiepenning). Vårdnadshavarnas inkomster inverkar på studiepenningens storlek om du bor i samma hushåll som dem, alternativt om du är under 17 år (då är du berättigad barnbidrag). Bostadstillägget täcker vanligtvis inte hela hyran, utan bara en del av den. Kom även ihåg att studiepenningen inte betalas ut för sommarmånaderna (studiestödet för gymnasiestudier är vanligtvis 9 månader/läsår: september-maj). För att klara sig ekonomiskt, på egen hand som studerande krävs därför oftast ett sommarjobb, eller ett deltidsjobb vid sidan av studierna. Dina egna inkomster påverkar även studiepenningens storlek. På Fpa.s sidor kan du räkna ut hur stort bostadstillägg du ungefär kunde ha rätt till under studiemånaderna:
https://easiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication?lang=sv.
Du kan kontakta ditt lokala Fpa-kontor och fråga om du är berättigad något ekonomiskt stöd via dem under sommarmånaderna, men det bästa vore nog att söka ett sommarjobb om du har planer på att flytta hemifrån. I sista hand kan man söka om utkomststöd via socialkansliet i egen hemkommun. Som heltidsstuderande finns även möjlighet att lyfta ett så kallat statsgaranterat studielån (du behöver ingen säkerhet med lånet). Även om man menar att studielånet är ett förnuftigt lån, måste man alltid komma ihåg att lånade pengar är just lånade och att ett lån alltid kostar mer än vad det ger dig (även om räntorna är relativt låga).
Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till! :)
Med vänlig hälsning socialhandledare Ida Nordbäck