Hej
09.03.2022
Jag är 16 år och ska snart till belgien. Åldergränsen för alkohol där är 16 men vad får jag dricka som 16 år? Är det bara öl och vin elr?Vad är max % på alkoholen som en 16 får köpa och är 18 års åldersgräns på sprit?
thumbnail image1

Ungdomsinformatör Piia svarar
16.03.2022
Hej,
Jag frågade min vän från Belgien, och hon berättade att man där som 16-åring kan köpa alkoholdrycker med en procent upp till 22%. Det är alltså möjligt att köpa både öl/cider samt vin som 16-åring. Alkoholdrycker som har högre procent än 22%, alltså exempelvis sprit, har en åldersgräns på 18 år.
Kom ihåg att trots att Belgien har lägre åldersgränser gällande alkohol än här i Finland så är det alltid bra att använda alkohol med förstånd. Alkoholkonsumtion på ett helt främmande ställe bör noga övervägas och göras med försiktighet eftersom miljön är främmande, och det kan bli svårare att få hjälp med vissa saker än hemma ifall man hamnar i ett sånt behov och inte pratar samma språk samtidigt som man är full.
Njut av resan, och ta hand om dig själv!
Hälsningar, Piia