Styrketräning till dans!

17.09.2015
Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Saken är den att jag skulle vilja börja styrketräna, men jag vet inte hur ofta, hur länge eller hur tungt jag ska köra. Syftet är att jag ska få starka dansmuskler, för det är alltså dans jag håller på med. Vill kunna göra developpés, grand jetés och dylikt, hopp i allmänhet! Så starka lårmuskler och stark bål, framför allt. Och gärna armar och axlar också, har världens svagaste triceps!! Vill också träna muskler kring leder eftersom jag stretchar mycket, så jag vill kompensera min rörlighet med stabiliserande muskler.

Jag skulle säga att jag är nybörjare vad gäller styrketräning, är ganska svag och så. Skulle jag kunna få ett ungefärligt träningsprogram som jag kan följa, eller åtminstone några tips på vägen? Jag har ingen utrustning hemma förutom yogamatta, balansplatta och tvåkiloshantlar som jag gjort själv, så det är övningar med kroppsvikt jag söker. Jag kan många olika övningar och begrepp, men jag vet bara inte hur många jag ska göra, hur länge och hur ofta - och hur och när jag ska trappa upp! Funkar det att köra tre gånger i veckan till att börja med, och fokusera på olika kroppsdelar vid varje tillfälle? Säg armar och axlar en dag, bål/rygg en annan och rumpa, höftböjarna och lår en tredje? Eller är det bättre med helkropp? Hur många reps ska man köra? Hur intensivt? Jag vet verkligen inte!

Är inte särskilt motiverad till att styrketräna egentligen för jag vet inte om det kommer ge resultat, och i så fall när. Stretchning är så mycket lättare, mindre ansträngande och man ser resultaten ganska snabbt.

Tack på förhand :) G

PT Sarah svarar

25.09.2015

Hejsan!

Då man börjar styrketräna tränar man vanligtvis 2-3 gånger per vecka och hela kroppen varje gång. Till att börja med ska man göra 2 set och 18-20 repetitioner, det vill säga först ett varv till 20 sen vila och sen ett varv till. Det här systemet kan man hålla på med ca en månad. Under den här tiden vänjer kroppen sig vid de nya övningarna och sättet att träna. Efter en månad kan man ändra och i stället träna 3 x 8-10, alltså 3 olika varv med 8-10 repetitioner per varv. Normalt då man går upp i set och ner i reps ökar man vikterna, man orkar ju mer vikter då man gör kortare serier. Problemet med att träna med egen kroppsvikt som motstånd är att det ju blir svårt att öka vikterna. Om du bara vill träna med din egen kroppsvikt tycker jag du ska göra tvärtom, du börjar med 2 serier men gör 8-10 repetitioner och sen ökar du till 3 serier och gör fler repetitioner. Eller så skaffar du t.ex. en skivstång med skivvikter som du kan använda som motstånd då du har tränat med bara egen kroppsvikt i en månad.

Bra övningar för benen är knäböj, utfall, höftlyft och även olika typer av hopp är viktiga om du tänker att du vill bli en bättre dansare. För överkroppen kan du göra armhävningar, chins, tricepspressar och t.ex. bicepscurl och axelpressar med dina hantlar. Du hittar alla dessa övningar på webben.

Lycka till med styrketräningen!

Hälsningar PT-Sarah

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.