160cm Modell?
12.12.2021
Hej jag vill bli modell jag är 14 år och vill jätte gärna bli modell men jag har två problem, jag är 160cm och bor i finland vad ska jag göra?

Ungdomsinformatör Kix svarar
20.12.2021
Hej!
Tack för din fråga, kul att du är intresserad för modellyrket :)
Eftersom du bara är 14 så kan det bra vara att du ännu kommer växa och bli längre.
För att bli professionell fotomodell eller mannekäng så brukar det krävas att man är kring 172cm lång. Men det är ju inte den enda typ av modell man kan vara! Det beror lite på vad man är intresserad av, och hur ”allvarligt” man vill göra sin modellkarriär, alltså om man tänker att man skulle försörja sig på det heltid (vilket nog är rätt svårt att göra, för att vara ärlig) eller om man vill göra det som ett ”extrajobb” nu som då utöver sin andra yrkesbana.
De modelljobb man kan ha när man är lite kortare så är exempelvis hårmodell eller reklammodell. Sen finns det också mera ”nishade” branscher där längden inte heller spelar så stor roll, såna som är mera livsstils-centrerade. Exempelvis någon som har rockabilly-stil kan syssla med pin-up, någon med mycket tatueringar kan bli tatueringsmodell, någon med ”alternativ stil” kan bli modell för såna kläder och hår, någon som är född med någon viss genetisk ”annorlundahet” kan bli ett bra motiv för konstfotograferingar, etc.
Det jag skulle börja med att göra om jag var du så är att helt enkelt börja öva på att vara framför kameran. Kanske du med self-timer och sånt kan ta bilder på dig själv nu först, för att lära dig dina vinklar. Du kan kolla på bilder med modeller som har liknande kroppstyp som du och försöka imitera samma typ av poser och vinklar för att lära dig hur din kropp funkar på bild. Ha kul med det! Våga vara ful på bild också. Man måste experimentera lite utanför sina gränser av vad som är ”stereotypiskt snyggt” för att man ska hitta sånt som är intressant och bra.
Sen gäller det att bygga en portfolio, alltså en samling av bilder som representerar dig som modell. Den använder man om man ska söka till modelljobb eller till agenturer. Man kan också ha exempelvis en skild instagram för sina modellbilder, och där via försöka komma i kontakt med branschen.
För att få en början till branschen och bygga portfolio så kan man göra vad som kallas för tfcd-fotograferingar, alltså sånt där varken modellen eller fotografen får betalt utan båda gör det som övning eller för att utforska nåt koncept som båda vill göra. Det finns grupper för det här exempelvis på facebook, där modeller och fotografer ansöker om någon att samarbeta med. Det här alternativet är jag dock lite skeptisk till när du är underårig, eftersom det trots allt är helt random människor som man kan råka på. Om du väljer att göra det den vägen så ska du kolla upp fotografens portfolio, ha stöd av dina föräldrar, och de ska godkänna fotografen och gärna komma med när du träffar hen så du inte far och träffar någon okänd ensam! Jätteviktigt!!
De modellagenturer som finns närmast var vi bor är såvitt jag kommer på Pariss i Seinäjoki och Matine i Karleby.
Lycka till!
Kram, Kix