Arbetskläder och ärr
08.04.2019
Hej!
Jag älskar er sida, tack för den!
Jag har fått ett jobb till sommaren och det är bara ett problem. Jag har självskadeärr och skär mig fortfarande ibland men det har blivit mycket bättre sedan jag började gå till en psykolog. Men hur kan jag ta upp det på ett bra sätt med min arbetsgivare? Jag vill gärna ta upp det eftersom jag inte känner mig så bekväm med arbetskläderna som är kortärmat utan undrar om det finns möjlighet att ha långärmat istället men vet inte riktigt hur jag ska göra det. Tips?
H. Johanne

Ungdomsinformatör Ida svarar
09.04.2019
Hej!
Väldigt glad av att höra att ditt självskadebeteende har blivit bättre och du går till en psykolog och att du får hjälp av det. Jag tycker det är starkt av dig att vilja berätta detta åt din arbetsgivare och jag tycker det är klokt. Du kan börja med att fundera över vad vill du säga och vilken information bör hen veta, ibland brukar det hjälpa om man skriver ner det och läser igenom det sen. Om du vill kan du även fundera över det här med dina föräldrar eller psykolog.
Det kommer nog att gå bra. Det viktiga här är att du tar hand om dig själv. För det är viktigt att du mår bra. Och förresten grattis till att du fått ett sommarjobb! Bra jobbat!
Kram, Ida