Framtiden/jobb (ca 5år)
22.12.2022
Hej jag undrar vilka ämne jag ska satsa på om jag i framtiden vill jobba med elevhälsa nått jag antagligen ska kunna är ju språken finska och svenska vad annat ifall man är i högstadiet jag vill bil nått av skol/-psykolog, -kurator eller -hälsovårdare de är nått av dessa jag tar gärna emot tips. Och ifall man får haft psykisk ohälsa får ändå ha det som jobbar eller ? Och vart ska jag läsa vidare?? (Vill gärna jobba med det kommer int ångra mig jag har bestämt det även om jag är *bara* på sjuan (har planerat min framtid men lite kanske glömt att jag borde även vara *med*)hjälp vill verkligen veta !!! :) god jul och gott nytt år kramar från The problem kid "The problem kid"

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.12.2022
Hej,
Jag tycker inte alls att det är en dålig idé att du funderar på ditt framtida yrke redan nu, i bästa fall är det inte någonting som skapar stress utan istället håller dig motiverad. Det är en positiv sak med tanke på ALLA framtida yrken att man är nyfiken och försöker lära sig så mycket som möjligt om allting. Det hjälper till att göre en allmänbildad och gör att man förstår sambanden mellan olika saker. Det gör även att man har lättare att tala med olika typer av människor eftersom man kan hänga med i diskussioner om många olika ämnen.
Men om vi utgår från att du vill jobba med människor eller specifikt med ungdomar i ditt framtida yrke så är språk förstås alltid en fördel. Så svenska, finska och engelska är bra att kunna, men om man har lätt för att lära sig språk så är det bra med ännu fler. T.ex. som hälsovårdare så kan man aldrig riktigt på förhand veta vilka människor man får till sin mottagning så alla tänkbara språkkunskaper är en fördel. Matematik, biologi och hälsokunskap är också bra att kunna oavsett vad du studerar vidare till.
Jag tror att det skulle vara ett bra alternativ för dig att gå gymnasiet efter högstadiet, så får du fortsätta läsa allmänna ämnen i tre år till, och då få en bredare allmänbildning och hinna fundera vidare på vad du vill göra. I det skedet då du sedan skall söka vidare så har du förhoppningsvis listat ut om det är psykolog, kurator eller hälsovårdare du vill bli. Beroende på vilket så kan du t.ex. studera psykologi vid universitetet, eller till socionom eller hälsovårdare vid en yrkeshögskola. Vill du stanna här i österbotten så kan du studera till hälsovårdare eller socionom i Vasa.
Och ja, man kan absolut jobba med ungdomar och inom ungdomsvård även om man själv har erfarenhet av psykisk ohälsa. Ibland tror jag rent av att det är en fördel eftersom det hjälper en förstå att alla människor är olika och att livet inte alltid är som på film. Men i bästa fall mår man ändå "helt okej" då man börjar studera så att man kan ta till sig ny kunskap och orkar med studierna. Men skulle det vara så att man har en sämre period och måste ta lite paus i studierna så går det ändå oftast att ordna - man får ta det som det kommer och göra det bästa av situationen.
Jag är glad att du blickar framåt och har ambitioner!
Kram,
Tessi