utan arbetsavtal
24.08.2017
Hur är det då en person jobbat nån vecka/ några dagar på ett jobb men inte haft arbetsavtal av något slag. Vad har arbetsgivaren/ arbetstagaren för rättigheter/ skyldigheter?
ex om arbetsgivaren säger upp personen, får hen säga upp utan uppsägningstid??
ok

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.08.2017
Hej ok!
Nej det här låter inte alls bra! Äsch ja, det är för sådana här orsaker man ALLTID borde ha ett arbetsavtal, allra helst ett skrivet. Därom tvista de lärde hur pass bindande ett muntligt avtal sist och slutligen är, men eftersom det i värsta fall kan stå ord mot ord då, så är ett skrivet nog a och o. Så för sin egen skull borde man ju alltid tjata sig blå tills man fått ett skriftligt arbetsavtal, även om man är rädd att göra sig "besvärlig" med chefen då. Ett arbetsavtal måste ju nog också göras enligt lagen så fort det handlar om att utföra något slags arbete mot lön, http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2001/20010055.
Jag ska försöka reda ut det här med dig, även om det vore mycket bättre att göra det med ett proffs, tex någon representant för ett fackförbund, en jurist eller andra experter på området - ska länka till ett par sådana tjänster här längre ner.
Här finns ett exempel på hur ett arbetsavtal kan se ut ifall du behöver det. Här fanns ett annat exempel. Det behöver faktiskt inte vara ett standardiserat formulär, och de flesta firmor, företag, kommuner osv har sina egna versioner av hur blanketten ser ut, men huvudsaken är att den innehåller vissa punkter, som just lön, en arbetsbeskrivning eller åtminstone en titel, giltighetstid och gärna då detaljer som om man har prövotid eller inte. Här kan du se vilka saker som ska ingå i ett arbetsavtal. På samma sajt står följande:
"Ett skriftligt avtal om de centrala villkoren i arbetet
Arbetsgivaren ska ge den anställda en skriftlig redogörelse för de centrala villkoren i arbetet vid tillsvidare gällande anställningar samt anställningar som varar över en månad.
Av redogörelsen ska det åtminstone framgå
arbetsgivarens och arbetstagarens hemort eller driftställe
tidpunkten då arbetet inletts
längden på ett tidsbundet arbetsavtal och orsaken till att avtalet är tidsbundet
prövotidens längd
stället där arbetet utförs
den anställdas arbetsuppgifter
kollektivavtalet som tillämpas på arbetet
de grunder enligt vilka lön eller andra vederlag bestäms samt löneperioden
den regelbundna arbetstiden
hur semestern bestäms
uppsägningstiden eller grunden för bestämmande av den
Om arbetsgivaren inte ger en redogörelse för de centrala villkoren i arbetet till den anställda kan han eller hon dömas till böter." http://www.infopankki.fi/sv/livet-i-finland/arbete-och-entreprenorskap/arbetstagarens-rattigheter-och-skyldigheter/att-komma-overens-om-anstallningsvillkoren
OBS! Om jobbet du talade om var tänkt att räcka längre än en månad, så var arbetsgivaren alltså skyldig att skriftligt redogöra för detaljerna i anställningen. Då borde exempelvis prövotid och arbetsbeskrivning ha kommit upp. Det kan ju hända att arbetsgivaren exempelvis anser att hen nog har meddelat om alla detaljerna kring anställningen, tex sagt att det är prövotid på jobbet, men arbetstagaren har av någon orsak inte uppfattat det (vi är alla bara människor och det kan vara svårt att ta in allt när man börjar på ett nytt jobb). Men arbetsgivaren är ju också bara människa och kan helt enkelt ha glömt bort någon detalj, hur viktig den än är.  Här fanns dock en jättebra broschyr om arbetsgivarens/arbetstagarens rättigheter/skyldigheter bland annat gällande prövotid (sid 10-11) där det bland annat står att om man är orsäker på ifall man faktiskt kommit överens om prövotid, så är det arbetsgivarens skyldighet att bevisa att man gjort det.
Arbets- och näringsministeriet har också bra sidor om det här, kolla runt på dem. http://tem.fi/sv/arbetslagstiftning
Det finns alltså en massa regler som gäller vid uppsägning, men om den anställda har prövotid (det vanliga är kanske 4 månader) så är det "lättare" för arbetsgivaren att säga upp en anställd. På det här fackförbundets sidor kan du läsa mer om vad som gäller under prövotiden: https://www.tehy.fi/sv/arbetslivsguiden/att-avsluta-ett-anstallningsforhallande-och-permittering/uppsagning-under-provotid
Under prövotiden är det exempelvis okej att arbetsgivaren säger upp en anställd som inte sköter sitt jobb som överenskommet, men inte att säga upp någon tex för att de blivit gravida (diskriminerande). Arbetsgivaren måste dock alltid förklara varför en anställd blir uppsagd. Uppsägningen brukar vanligtvis börja gälla omedelbart om den alltså skedde ännu under prövotiden.
Har man inte prövotid på en anställning, så gäller arbetsavtalslagen, som jag länkade till här överst. Mera om det här hittar du tex på Arbetarskyddsförvaltningens webbtjänst. De har också en telefontjänst där man kan fråga för detaljer som gäller det egna fallet, http://www.tyosuojelu.fi/web/sv
Om man hör till ett fackförbund, så kan man alltid be om råd och juridisk hjälp via det egna facket. Så kolla om din vän hör till något fack, då kan ni fråga specifikt där. Större arbetsplatser har också arbetsskyddsrepresentanter inom personalen, så kolla ifall det finns i ert fall.
Hoppas att du och den det gäller blev klokare av det här. Tyvärr är det inte så lätt alla gånger att vara anställd och det kan kännas orättvist ibland, även när lagen säger att något är hekt korrekt.
Kram, Liselott