är jag en dålig vän?
31.10.2022
är jag en dålig kompis om jag är kär i samma person som min vän är? För när vi började högstadiet så var det en kille i min klass som jag tyckte var söt och då fick blev jag kär i han, vi kan kalla nah för fast morot. Men sen för kanske två veckor sen så fick jag reda på att min vän också är kär i han och jag visste inte vad jag skulle säga så ja sa bara att jag shippar dem fast än jag inte gör det. Jag vet inte vad jag ska göra för att det känns som att han är mer intresserad i henne för att på rasterna så brukar de vara med varandra och jag känner mig sårad att det inte är jag som är med morot. Det känns som att jag är en dålig vän åt henne för att ingen vet att jag tycker om honom. Vad ska jag göra? maskros

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.11.2022
Hej,
Nej. Du är inte en dålig person eller en dålig vän.
Att man blir kär i samma person är tungt och jobbigt, men faktiskt inte så konstigt. Det är ganska vanligt om man är goda vänner att man tilltalas av samma saker i andra personer, och att man tycker att vissa egenskaper i personer är fina. Så på det sättet är det ju inte alls konstigt att ni är intresserade av samma person. Det är också helt förståeligt att du känner dig utanför, dels för att din kompis har förälskat sig och kanske därför är lite frånvarande, och dels för att det råkar vara samma person som DU är intresserad av - vilket innebär att du inte kan vara med honom.
Det som avgör hur du är som vän är egentligen vad som händer nu. Jag förstår att det är smärtsamt då du själv skulle önska att du var i hennes plats. Men kan du försöka se att det är någonting fint som händer henne? Att din vän förtjänar goda saker, även om det i detta fall är samma saker som du skulle önska dig. Det är helt förståeligt om du upplever att du behöver ta ett steg tillbaka och dra dig undan lite, men om din vän inte heller har vetat om ditt intresse för honom så kunde hon förstås inte veta att du tyckte om honom.
Ibland är inte alla förälskelser lyckliga. Det händer att man blir intresserad av någon som inte är intresserad tillbaka, och det är ingenting man kan göra någonting åt. Vi kan egentligen inte välja vem vi blir kära i, men förälskelser går också över med tiden så det du kan vänta på är antingen att ditt intresse för honom svalnar - eller att deras intresse för varandra gör det. Oftast är det trots allt de vänskapsrelationer man har i tonåren som varar längre än kärleksrelationerna så försök att vara en god vän och fundera t.ex. hur du önskar att din vän hanterade situationen om ni var i omvända roller.
Det är helt okej att vara ledsen då det känns tungt. Men det kommer inte alltid att kännas så.
Många många kramar
Tessi