Borde jag göra slut med min pojkvän?
17.11.2022
Jag har varit tillsammans med honom i 7 månader nu, han bor ca 100 km från mig och vi har träffats IRL 2 gånger under förhållanden. I början så hade vi massor med telefonen samtal men nu har han blivit mera deprimerad och svarar knappt på meddelanden. Han är inte min första pojkvän men definitivt den första som jag faktiskt har haft känslor för.
Så borde jag göra slut med honom? Rick And Morty

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2022
Hej,
Det är jättesvårt att svara på vad någon annan borde göra åt sitt förhållande, det vet du antagligen bäst själv. Men jag kan ställa några frågor till dig så att du själv kan tänka igenom din situation och då vet du kanske bättre vad du skall göra.
Distansförhållanden kräver säkert alltid lite annan energi än det gör då man har ett förhållande där man träffas oftare. Om man inte träffas eller har kontakt "tillräckligt ofta" kan det också i längden bli svårt att upprätthålla samma intresse för den andra. Så det du skall börja med att fundera på är om DU känner samma sak eller lika mycket för honom nu som du gjorde tidigare? Önskar du att ni skulle träffas oftare eller känns det ointressant?
Det är inte heller lätt att vara tillsammans med någon som är deprimerad, det kan vara tungt för vem som helt. Och speciellt om du upplever att han knappt svarar på dina meddelanden eftersom DU inte då vet vad som förväntas av dig. För att det skall vara någon "vits" att fortsätta i ett förhållande är det ju också viktigt att båda två känner att de får ut någonting av det. När träffades ni senast och hur ofta har ni kontakt just nu?
Skriver ni fortfarande eller talar ni fortfarande "kärleksfullt" till varandra? T.ex att ni säger att ni saknar varandra, tänker på varandra eller planerar att träffas? Om du skulle få veta just nu att han är påväg till dig, skulle det då kännas som en bra sak eller skulle det kännas problematiskt?
Jag tror helt enkelt att du skall fundera igenom vad du själv känner för honom just nu och vad DU vill. Vill du vara tillsammans med honom och VILL du att ni skall återuppta en tätare kontakt eller känns det som att du har gått vidare? Om ditt svar är att du är ganska ointresserad av honom just nu, och att det inte spelar så stor roll så tror jag att du borde säga det till honom. Så får ni båda två leva vidare på skilda håll. Om ditt svar däremot är att du nog vill fortsätta vara tillsammans med honom men att du önskar att ni sågs oftare och hade mer kontakt så är det också någonting ni borde diskutera. Du behöver inte tveka att ta upp saken med honom och fråga vad HAN vill och vad hans tankar är kring ert förhållande. Om hans känslor för dig har ändrat och han inte längre är så intresserad så borde han säga det, eftersom det är orättvist att hålla dig kvar i ett förhållande som han inte vill eller orkar vara investerad i. Om han däremot svarar att han VILL vara med dig så får ni helt enkelt försöka jobba på att ha tätare kontakt och ses oftare.
Jag tror egentligen att du redan vet vad du vill göra. Lita på din magkänsla, för den brukar inte ha fel.
Kram,
Tessi