Försenad mens
04.11.2019
Hej, jag är en flicka och är 15 år gammal. Jag har en kille och vi har inte haft sex, men vi har legat på varandra och haft ”klädsex” eller vad man ska kalla det. Vi båda hade underkläderna på oss. Nu är min mens sen och jag är orolig om jag kan vara gravid?!?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2019
Hej.
Du behöver inte oroa dig. Det finns ingen risk att du kan ha blivit gravid på det sätt du beskriver. För att man skall bli gravid kräver det att spermierna kommer in i slidan, och om ni båda hade kläderna på er så är det högst osannolikt att det skulle ha hänt. (undantaget skulle vara om killen kom precis vis din slidöppning, men med kläderna på är det inte troligt att spermierna skulle slinka obemärkta in.)
För enkelhetens skull: Använd kondom om penisen är vid eller i slidöppningen.
Ta det lugnt.
Kram
Tessi