Gillar samma kille
07.12.2021
Hej! Min kompis och jag har nu båda känslor för samma kille, men hon chattade med honom först fast det visste jag inte om. Han visar tydligt mera känslor för mig och det vet både jag och min kompis om. Men hon är nu väldigt sur på mig för att "hon hade han först" Vad ska jag göra nu? Jag gillar ju honom och han mig, men min bästa vän (och enda) sedan förskolan gillar ju honom också?

Ungdomsinformatör Kix svarar
14.12.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Låter som en rätt jobbig situation.
För det första vill jag säga att känslor är helt sin egen grej och inget man kan styra – alltså kan din kompis inte ”paxa” en kille ifall han tycker mer om dig. Han kan ju liksom inte styra det, även om han pratade med henne först. Och om hon riktigt skulle tänka efter så inte skulle hon ju vilja vara tillsammans med någon som tycker mera om en annan heller. Men det kan vara väldigt svårt för henne att se det i denna situation, eftersom hon själv har så starka känslor. Antagligen skulle du känna något liknande om du var hon.
Då jag var lite yngre än dig så var jag faktiskt i en liknande situation, där min bästa tjejkompis också var kär i killen som jag höll på att chatta med (som uppenbart var mera intresserad av mig). Den gången så tänkte jag lite storsint att ”ingen kille är så viktig att han ska få komma mellan mig och min bästa vän”, så jag sa åt henne att jag backar bort från honom om hon också gör det, så ingen av oss blir svartsjuka på den andra. Så kan man också försöka lösa saker men det lyckades inte riktigt i det här fallet eftersom hon ändå fortsatte skicka med honom bakom min rygg, så ett sånt här beslut är inte riskfritt även om det är ett alternativ (en stund efteråt kom jag fram till att varken min dåvarande vän eller killen egentligen var så bra för mig så jag gick vidare i livet och hittade andra människor).
Jag tror det enda ni två kan göra just nu är att prata om det så gott det bara går. Att kommunicera rakt om sina känslor och lyssna på den andra är viktigt i alla relationer där något är jobbigt, för att man ska bättre förstå varandras perspektiv. Kom ihåg att visa åt henne att hon också är viktig för dig – trots att ni gillar samma kille. Försök att så gott det går undvika att använda sånt som kan tolkas som ”anklagande ton” när ni diskuterar det här, eftersom du redan är i lite ”överläge” mot henne när killen är mera intresserad av dig, så det kan vara att hon reagerar ganska hetsigt på ordval och sånt.
Förhoppningsvis dyker det snart upp någon ny kille för henne som får henne att släppa tankarna på den här. Kanske har denna kille nån söt kompis som du diskret kunde försöka styra ihop henne med..?
Jag hoppas att ni två kan hålla er vänskap intakt trots att det nu är lite jobbigt. Kanske kan du prova bjuda ut henne på någon sorts ”kompisdejt” där ni gör nåt roligt tillsammans för att för en stund kunna glömma tankarna på killen och bara uppskatta det ni två har en stund? Det kan vara hon säger nej om hon är sur, men det är värt ett försök.
Lycka till!
Kram, Kix