Göra slut
22.11.2022
Hej Decibel,
Jag har redan under en längre period haft en känsla om att jag och min pojkvän borde göra slut. Det finns en hel del med värt förhållande som inte riktigt är rätt. Under senaste året speciellt har jag börjat inse hur kontrollerande och stundvis manipulativ han kan vara. Jag vet att jag inte mår bra i de dåliga stunderna, jag känner mig inte uppskattad och jag känner att mitt självförtroende bara blivit sämre med tiden. Han får mig att ogilla allt det jag gillar med mig själv. Men ingen situation är ju bara dålig, det finns ju orsaker att jag har stannat med honom. Vi har varit tillsammans i tre år och bor tillsammans. Vi har otroligt kul tillsammans och har våra egna vanor och traditioner som jag älskar. I en ideal värld e det just honom jag vill uppleva allt med, och det käns som att jag inte är redo att missta honom för jag skulle vilja uppleva så mycket mer med honom. Det är honom jag har planerat allt med, äktenskap, barn, osv. Vi har redan under minst ett år försökt prata om hans beteenden och hur sårad jag blivit till följd av t.ex. vissa saker han sagt. Men sist och slutligen har inget ändrats, det käns bra några veckor eller en månad, och så kommer allt upp igen. Jag vet att jag skulle må bäst av att göra slut. Men problemet är att jag tror jag aldrig kommer klara av det. Jag älskar ju honom så otroligt mycket, så hur ska jag kunna såra honom? Jag är också så orolig för hur han kommer behandla mig efter ifall vi gör slut. Om han redan nu kan vara otrevlig då han är arg så kommer han ju iallafall försöka såra mig om jag krossar hans hjärta och hela hans liv. Det käns hemskt också för att vi har byggt upp ett helt liv tillsammans, och nu ska det bara tas ifrån oss båda. Det käns hemskt att vara ”the bad guy”. Jag vill inte vara orsaken till att han kommer må så dåligt. Det är också svårt att lämna någon för orsaker som han själv inte förstår eller inser. Han tycker ju inte hans beteenden är fel eller så bortförklarar han dem. Vet inte heller hur jag själv ska klara av att missta honom och sakna honom.
Vet inte riktigt vad min fråga specifikt är, käns som jag behöver råd i allt detta :( Tack på förhand Förtvivlad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.11.2022
Hej,
Jag förstår att det känns tungt och hopplöst just nu att stå inför ett så stort beslut. Jag kan ju inte heller berätta för dig hur du skall göra, för det är bara du själv som kan avgöra det. Men jag kan ställa några frågor som kanske gör det lättare för dig själv att fatta ett beslut om hur du skall göra.
Det första du kan tänka på är att du inte har någon brådska någonstans. Du har rätt att ta tid på dig och fundera igenom ditt beslut, och det minskar också risken att du senare skulle ångra ditt beslut. (vilket jag egentligen inte tror att du skulle göra heller, för du har nog tänkt igenom detta ordentligt redan).
Du skriver att han har egenskaper som att vara kontrollerande och manipulativ som du inte mår bra av, och att han inte har ändrat på sitt beteende trots att ni diskuterat saken. Så börja med att fråga dig själv om de saker som han vill att du skall vara är någonting som du kan vara? I vilka avseenden är det han är kontrollerande eller manipulativ och vill du stanna kvar i ett förhållande där du inte känner att du får vara den du är? Det är alltid mer kompicerat att göra slut i ett förhållande där man bor ihop - men det att man bor tillsammans är inte heller en anledning att fortsätta vara tillsammans.
Ni har varit tillsammans i tre år, och det är en lång tid. I all synnerhet med tanke på hur unga ni ännu är. Du skriver att i en idealvärld är det honom du vill uppleva allting med - men är det då den person han är NU eller den han var i början av ert förhållande? Du är trots allt väldigt ung ännu, och det är tungt att bygga ett helt liv kring de minnen man har från de första åren av ens förhållande.
En anna fråga du får ställa dig själv är om HAN mår bra i ert förhållande som det är nu? Ingen människa har rätt att tala fult till dig, oavsett hur arg man är då man grälar. Om han inte heller förstår att han sårar dig eller bara försöker bortförklara saken så kanske det inte är så sannolikt att han kommer att försöka ändra på sitt beteende?
Jag tror ju att du egentligen redan vet vad du borde göra, men en bekräftelse på saken kan du få om du funderar på hur du skulle reagera om det var HAN som kom hem och sade att han tycker att ni borde göra slut. Skulle du då känna lättnad över att du slipper vara "the bad guy" eller skulle du gå sönder? Det är klart att det gör ont då ett förhållande tar slut, också fast man är den som som går. Det är trots allt tre år som du/ni har investerat i varandra. Men bara för att ett förhållande tar slut innebär ju inte att det har varit "bortkastad tid". Ni har varit viktiga för varandra under en viktig tid och ni har haft många goda stunder - men i det skedet då man inte längre är bra för varandra så är det kanske mer bortkastat om man stannar kvar för det man nån gång har haft tillsammans?
Har du någon nära kompis som du kan diskutera detta med och som kan fungera som stöd för dig under denna tid? Om du fattar beslutet att gå ifrån honom så är det säkert bra om du på förhand funderar lite över hur och var du skall bo och alla praktiska detaljer. Tycker dina vänner om honom? Tycker de att han behandlar dig rätt? Ofta hjälper det en att fatta tunga beslut om man får tala högt om dem med någon.
Om du väljer att göra slut kommer han säkert att bli upprörd och ledsen - men inte heller det är en anledning att stanna kvar om du inte mår bra i ert förhållande. Människor gör trots allt slut hela tiden och vi har förmågan att återhämta oss. Du kan ju inte fortsätta vara i ett förhållande där du inte mår bra bara för att inte göra honom illa. DU skall vara den viktigaste personen i DITT liv, och om han inte behandlar dig så som du förtjänar att bli behandlad så måste du först och främst ta hand om dig själv så att du mår bra.
Jag vet att det är en stor sorg då ett förhållande tar slut, även om man själv är den som väljer att göra slut. Och du behöver inte fatta några beslut idag. Det är helt tillåtet att du fortsätter fundera på saken. Kanske talar med honom och berättar än en gång att du behöver se en förändring. Då har han trots allt möjligheten att påverka hur det går. Det skulle vara lättare om man bara kunde leva "happily ever after", men ni har båda mycket kvar att uppleva ännu så ert liv tar inte slut även om ert förhållande gör det.
Skriv gärna in igen om du behöver ventilera, det är därför vi finns <3
Många kramar,
Tessi