Hitta kärleken
29.01.2021
Hej! Jag skulle vilja hitta kärleken men hur gör man i corona tider? Tinder? Vågar man träffa folk från nätet? Hur skall man börja dejta folk från tex. Tinder? Vågar man träffa utländska män? När vet man när man kan lita på dem? Kan man ta hem en utländsk i början eller? Ge alla tips och råd. Hej
thumbnail image1

Ungdomsinformatör Piia svarar
03.02.2021
Hej,
Tack för din fråga. Corona-pandemin har gjort det lite knepigare för nya människor att träffas och dejta, eftersom rekommendationerna begränsar hur mycket kontakt man har med andra människor. Tinder och andra dejtingappar online - särskilt i en sån tid som vi är i nu - är ett mycket bra sätt att träffa nya människor och i bästa fall kan du hitta en ny partner där.
Naturligtvis är det ändå viktigt att ta hänsyn till just dessa saker som du själv redan har funderat på. Att träffa en okänd person är spännande och kan också innebära vissa risker. Jag skulle rekommendera att ni först bekantar er med varandra genom meddelanden, men kom ihåg att ni inte känner varandra ännu - t.ex. att skicka bilder och dela personlig information är värt att undvika när man ännu inte vet om man kan lita på den andra. Baserat på dina frågor så verkar det som att du redan vet hur du ska vara ”lagom” kritisk mot dejtingappar.
När man träffar en främling ska man alltid se till att det är på en offentlig plats. Du kan till exempel ta en promenad i stan eller på någon annan plats där du vet att det finns andra människor. På grund av corona kan det vara en bra idé att vara utomhus.
Det är inte en bra idé att bjuda hem en okänd människa – oavsett om det rör sig om en finsk eller utländsk person. På samma sätt bör du vara lite försiktig med vem du träffar - oavsett nationalitet. Naturligtvis kan olika kulturer ha lite olika tankesätt när det gäller dejting och umgänge, och det är bra att tänka på.
Prova gärna på exempelvis Tinder och lär där via känna nya människor, men gör det i din egen takt och med dina egna regler! Kom ihåg att du aldrig behöver göra något du inte vill göra.
Förhoppningsvis hittar du snart kärleken! :)
Hälsningar, Piia