Kär med någon
03.11.2022
Hej!! Jag tycke on en kille för typ ganska länge sedan. Men jag vet int om han tycke om mig elle?? Han kolla på mig på rasterna men jag kan int håll i ögon kontakt. vi går tyvä int på samma klass men jag ha nu några lektioner men han. han kolla på mig på lektioner å Nån

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.11.2022
Hej,
Det är inte alltid så lätt att tolka andras beteende eller kroppsspråk. Ibland händer det att man läser in saker i andras beteende som egentligen inte finns bara för att man önskar att det skulle vara så, medan det andra gånger kan vara precis tvärtom - att det är helt uppenbart att den andra tittar på en och söker kontakt men att man själv missar det helt. Att det är svårt att tyda eller att få några helt säkra tecken på att någon skulle vara intresserad beror också på att alla människor är olika och har olika sätt att visa sina känslor.
Men det vi ju vet är att om man är intresserad av någon så tittar man på personen så mycket man kan, eftersom man tycker om att se på personen. Man brukar också hitta olika anledningar att försöka hålla sig i närheten av personen men då beror det förstås mycket på hur "modig" man är själv.
Fördelen idag är att det finns så många olika sociala medier genom vilka man kan lära känna personer bättre och ta kontakt på ett försiktigt men smidigt sätt. Det att man börjar följa någon på t.ex. insta kan vara ett sätt att ta reda på mer om personen men också att påminna personen om att man själv finns. Så om det känns som ett alldeles för stort steg att ta kontakt irl så kan man försöka via sociala medier istället. Fördelen är att det är enkelt och att man inte har någonting att förlora på det - medan nackdelen är att det ändå kan vara svårt att ta "nästa steg" efter det.
Du skriver att du tyckte om honom för ganska länge sedan, så det du nu får fundera på är om du ännu är intresserad av honom. Om du är det så får du försöka fundera över vad du kan göra för att närma dig honom. Ögonkontakt och leenden är alltid välkommet och det blir nästan alla glada av. Ibland räcker det också ganska långt att man får veta att någon är intresserad av en för att man själv skall få upp ögonen för personen. Man behöver inte vara rädd att man skall göra bort sig för det är aldrig ett svaghetstecken att man visar att man är intresserad av någon. Sedan är det ju upp till personen att fundera på om hen besvarar ens känslor men då vet man iaf själv att man har försökt.
Lycka till <3
Tessi