Vem är rätt?
24.03.2024
Hej! Jag har ett litet problem jag vet inte vem jag gillar. Det finns två killar som jag typ gillar. Men ända är att jag gillar inte dem på samma gång utom ena killen gillar jag alltid när det är nära min mens eller jag har mens. Men den andra killen gillar jag när jag inte har mens. Som wtf är det här. Vem är rätt??? Maskros
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
25.03.2024
Hej!
Vilket spännande fenomen du har upptäckt. Jag kan tyvärr inte avgöra vem som är rätt för dig men så här tänker jag i alla fall:
Det är nog sannolikt att du har starkare känslor för den snällare killen som visar att han bryr sig under mensen eftersom man generellt sätt behöver lite mer känslomässig bekräftelse under den tiden. Det är också förståeligt att det avtar lite efter att mensen tagit slut. Den andra killen kan såklart också vara lika bra för dig men med tanke på det som du skrev i hemliga rutan skulle jag ändå säga att "menskillen" har fler goda egenskaper som man vill ha i en trygg och bra partner.
Den är okej att ha känslor för två personer på samma gång men om målet är att skaffa en partner som man kan ha ett tryggt och hälsosamt förhållande med är det bra om man kan tänka mer långsiktigt och inte bara hur man känner i stunden. Vem av dessa två tror du att i längden kan vara en tryggare partner för dig och vem känner du dig mest lugn och bekväm med? Vem kan du diskutera mest öppet med och med vem av dom är du dig själv mest?
I ett hälsosamt förhållande ska båda parterna lita på varandra och vara trygga och bekväma i varandras sällskap. Man ska kunna prata öppet och ärligt om sina tankar och känslor och det är viktigt att man kan vara sårbara med varandra. En bra partner ska få dig att känna dig hörd, sedd och uppskattad. Du ska känna att dina gränser respekteras och att ni är jämlika.
Jag förstår att det kan vara svårt att veta vem man ska välja i ett sånt här läge men så länge det inte är allt för seriöst med någondera av dessa killar kan du satsa på att lära känna dom båda lite bättre. Försök att inte ta så mycket stress över det här utan försök i lugn och ro att lära dig mer om dom båda och känn efter i kroppen hur det känns och med vem av dom du känner dig tryggare.
Det finns en myt om att den rätta personen är den som ger dig mest fjärilar i magen men det behöver inte alltid stämma. Den rätta personen får gärna vara någon som också får dig att känna dig lugn och varm inombords.
Kram,
Rosanna