Sova över med kille
08.11.2022
Hej! Jag och min kille får inte sova över för mina föräldrar. Vi har gått i samma klass i 3 år och vi har varit tilsammans i ett halvt år. Jag förstår inte varför vi inte får sova över för mina föräldrar. De tror sekärt att vi ska ha sex eller något men det är väl mitt val? + det som stör mig mest är att jag inte ens vill ha sex ännu!! Men det fattar mamma och pappa inte. Vi skulle lika bra ha kunnat ha sex då vi är med varandra på dagarna så vad är skillnaden liksom?! 123

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.11.2022
Hej,
Det kan vara svårt för föräldrar att inse eller minnas att deras barn håller på att växa upp, och som förälder har man en (trist) förmåga att se problem och risker istället för möjligheter. Jag kan förstå att det känns väldigt orättvist för dig och din pojkvän som bara vill ha möjligheten att somna tillsammans och dela den närheten, men försök minnas att dina föräldrar bara vill ditt bästa och att det handlar om att de är rädda om dig (trots att du har HELT rätt i att de resonerar fel om de är rädda att ni skall ha sex, för det skulle ni kunna gära när som helst på dygnet).
Som jag ser det så skulle ert bästa alternativ vara att försöka förklara för föräldrarna om att det handlar om närheten i att somna och vakna tillsammans - inte om att ni skall ha sex. Eller alternativt att ni skulle ornda någon större övernattning där ni skulle vara ett helt gäng ihop? Jag tror att man kan komma ganska långt med att försöka diskutera och resonera, och då dkulle de förhoppningsvis förstå att detta inte är någon impuls från er sida utan att det faktiskt är någonting ni har tänkt igenom och förstår. Jag tror också att de skulle vara lugnade om du helt enkelt berättade att du inte är intresserad av att vara sexuellt aktiv ännu och att de inte behöver oroa sig över den delen.
Försök att tala om saken. Lycka till!
Kram,
Tessi