Vad tycker ni
26.06.2022
Hej! Jag har träffat en kille. Det är första killen jag har dejtat såhär länge eftersom det aldrig förr har känts såhär rätt. Vi har träffats två ggr, varav vi nu andra gången myste framför netflix. Inget sexuellt på så sätt men ni vet, skedade typ. Nu har det dock kommit till min kännedom att han och jag är släkt med varandra. Det är långt bak i ledet, vi är fyrmenningar alltså bryllingar? Våra pappor är småkusiner. Vad tkr ni, helt ärligt, är det ok om vi sku inleda ett förhållande? Jag vet att det är fullt lagligt men jag är så kluven i frågan nu. Jag tror inte han vet att vi e släkt, jag har iallafall inte sagt nåt ännu eftersom jag int riktit vet vad han knr för mig men hlr int om vi e för nära släkt. Jag vet hlr int hur ja ska säga det till honom och när? Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.06.2022
Hej,
Precis som du skriver så finns det inga lagliga hinder för att ni skulle ha ett förhållande - utan egentligen bara de moraliska lagar som sitter i våra huvuden då det gäller förhållanden mellan "släktingar". I ert fall så är ni ju faktiskt inte nära släkt, och med tanke på hur litet Österbotten är så är nästan alla släkt med varandra om man går tillräckligt långt bakåt  -men eftersom DU funderar så mycket på saken så tycker jag att du skall berätta om det för honom eftersom också han har rätt till en åsikt i frågan.
Nästa gång ni träffas så tycker jag att du skall berätta det för honom, och ge honom utrymme att fundera. Sedan då han är redo att diskutera det så kan ni tillsammans tala om huruvida det ändrar på någonting eller om ni vill fortsätta ta förhållandet vidare.
Kram,
Tessi