Vet inte längre
25.07.2020
Hej, har ett samboförhållande sen 3år tillbaka med världens underbaraste tjej. Jag föll direkt för henne och kan med säkerhet säga att jag aldrig varit så kär förut. Vi fick även barn för 1 år sedan vilket var en gemensam dröm att bilda familj, och det är något av det bästa som hänt mig. Men sen dess är det liksom vår relation blivit väldigt ostadig, vi myser inte längre som förr, och sex blir bara mer och mer sällan vilket brukade vara något vi båda längtade efter. Jag har tagit upp hur jag känner eftersom jag är rädd att det är något fel på mig eller att hon tröttnat på mig men det blir bara bråk... jag förstår att energin inte är den samma när vi har barn att ta hand om men ändå att det kan gå månader när man inte alls är intresserad av sin partner gör mig väldigt orolig.. eftersom jag tidigare varit i förhållanden där otrohet har förstört så tränger sig känslan på ännu mer att något är fel men hon inte berättar.. vad ska jag ta mig till ? V
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
27.07.2020
Hej V,
Det du beskriver är väldigt vanligt under småbarnstiden! Jag tycker ni ska försöka prata med varandra, be henne om att ni lugnt pratar om hur det känns. Låt henne berätta hur det känns för henne och berätta sedan hur det känns för dig. Det viktigaste är att ni INTE anklagar varandra! Då blir det lätt bråk. Och lyssna till varandra, avbryt inte och kommentera inte! Bara lyssna och respektera den andres känslor!
Som sagt; det är inte konstigt att närhet och sex blir mindre under småbarnstiden. Som förälder, och i många fall som mamma, kan man känna att man ger så mycket av sig själv till barnet att man, när kvällen kommer och barnet sover, vill ha sin kropp för sig själv. Jag tänker att det är viktigt att ni lägger ner kravet på sex. Ju mer outtalade krav på sex det finns, desto mer kan man börja undvika närheten till sin partner. Ge varandra närhet UTAN krav på sex. Kramas, håll varandra i handen, ge varandra komplimanger, pussas, ligg nära varandra - men inget mer. Visa din partner att du vill vara nära, utan förväntan på sex, det kan kännas skönt för henne.
Det viktigaste är att du vet; det är inget fel på dig!
Kram!
Malin Wiik-Norrman