Hur kommer det sig?
25.08.2020
Hej, jag har de senaste åren fått höra att jag är väldigt brun eller ”har du rest någonstans” på vintern fastän jag inte gjort något annat än att vara där hemma eller varit ute och promenerat... Annars är jag väldigt blek, särskilt på sommaren och hösten. Hur kommer det sig att jag är brunare eller rödare på vintern än på sommaren? Har det med generna att föra för min pappa är mycket rödare på vintern... :D?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.08.2020
Hej,
Jag tror att det antagligen har att göra med dina gener. Människor har lite olika hudton och även om man är "blek" så kan det finnas skillnader i det. Till en viss del handlar det kanske om vilken färg du har på hår/ögonbryn/ögon också, att det kan ge en bild av att du skulle vara brunare på vintern jämfört med andra. Så du kanske inte blir jättebrun på sommaren - men inte heller jätteblek på vintern? Man får nog färg om man vistas i solen på vintern också - bara att det inte går lika snabbt eftersom det inte finns lika mycket soltimmar och det oftast är för kallt för att man skall visa så mycket hud. Äter man t.ex. mycket morötter så kan det också hjälpa till att ge en hudfärg som ser mer solbränd ut.
Kram,
Tessi