3-4 veckor sen
15.05.2019
Hej!
Jag är en tjej på 14 år och jag är verkligen orolig över min mens. Jag har inte fått den på ca 3-4 veckor och är väldigt rädd att jag e gravid. Jag har aldrig haft sex och är därmed oskuld men jag är ändå orolig. Vad kan det vara hjälp!!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2019
Hej,
Om du inte har haft sex så finns det helt enkelt ingen möjlighet att du kan vara gravid. Så det kan du sluta tänka på helt och hållet.
Med tanke på din ålder så är det helt normalt att mensen är oregelbunden, och oftast beror det på att kroppen inte ännu är riktigt färdigutvecklad. Det finns ingenting du kan göra åt saken annat än att försöka ta det lugnt, sluta oroa dig över saken och vara så snäll som möjligt mot din kropp. Ät, sov och rör på dig i lagom mängd så mår kroppen allra bäst.
Kram
Tessi