abort och alkohol
02.03.2016
Hej! Gör en hälsorapport om abort och funderar ifall man kan dricka alkohol under tiden man gör abort? Inte på stället då utan t.ex. på en fest några dagar efter att man tagit abortpiller? Påverkar alkoholen på något sätt? Ifall man inte får, hur länge måste man vänta då?
Tack för svar! :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2016
Hej.
Jag vet inte om att det skulle finnas någon rekommendation då det gäller alkoholanvänding och medicinsk abort, och det står inte heller någonting i bipacksedeln för de läkemedel som används vid abort. För att få ett helt säkert svar på denna fråga rekommenderar jag därför att du tar kontakt med sjukhuset där ingreppen utförs.
Mitt svar är att man nog skall vara försiktig med alkoholanvändningen i samband med medicinsk abort. Det är alltid svårt att veta hur olika mediciner påverkas om de blandas med alkohol. I vissa fall gör alkoholen att medicinernas effekt blir starkare, och i vissa fall tvärtom. Potentiellt kunde det alltså innebära att en person som håller på att göra en medicinsk abort skulle blöda mer och ha svårare kramper än annars. (Alkoholen gör också att blödningstendensen ökar eftersom det är bloduttunnande.) men det kunde också innebära att medicinens verkan försämrades så att det inte skulle resultera i att graviditeten avbröts. Olika mediciner kan också påverka olika inre organ, t.ex. vara väldigt ansträngande för bukspottskörteln, och om man då kombinerar med alkohol som i sig är en påfrestning för det organet så kan resultaten bli allvarliga och eventuellt orsaka bestående skador. OBS! detta är alltså spekulationer baserade på hur alkohol och läkemedel kan samverka - jag vet inte vad som händer om man blandar alkohol med just dessa verksamma ämnen (mifepriston och prostaglandin).
Jag föreslår därför att man nog skall iaktta försiktighet och inte dricka alkohol under de närmaste dygnen före eller efter en medicinsk abort. Säkrast är nog att man frågar om saken av vårdpersonalen om man skall genomgå något medicinskt ingrepp.
Hälsningar
Tessi