Använda gammal gel?
21.04.2020
Jag har en kanske konstig fråga. Jag märkte nu att jag har fått en liktorn på foten efter en lång vandring. Hemma har vi ett oöppnat paket behandlingsgel för just liktornar men utgångsdatumet var i juli 2018. Kan jag använda det trots att utgångsdatumet var nästan två år sedan, den är ju trots allt oöppnad? Finns det någon annan behandling jag kan göra med saker jag har hemma? Fotnisse

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.04.2020
Hej.
Jag är ju inte helt säker på vad det är för gel, eller vad det verksamma ämnet i det är men jag tycker nog att du kan testa. På sin höjd kan tiden ha påverkat gelen så att den inte är lika effektiv som den skulle vara i normala fall, men jag tror inte att den skulle ha förändrats åt "andra hållet" d.v.s. att det skulle ha blivit starkare eller på så sätt farligare.
Testa kan du ju alltid, i värsta fall är det verkningslöst och då får du investera i ett nytt.
Hälsningar
Tessi