Avföring
30.04.2020
Hallå! Jag måste bara fråga, så jag får veta.
Är det så att avföringen kommer när man ätit för mycket på en gång? För mig brukar det vara så att avföringen kommer alltid en stund efter att jag ätit något, så då börjar jag undra om jag åt för mycket, ville inte kroppen ha maten jag åt så den gör sig av med den? Eller varför kommer den strax efter att man ätit något?
Jag vet ju att det är normalt att ha avföring några gånger per vecka, och det har jag också, men det är alltid som att det jag äter "triggar igång" det. Är det normalt?
Och, min lärare i biologi sa att avföringen mest innehåller sånt som kroppen inte vill ha, till exempel växtrester från grönsaker, så betyder det att man får typ oftare avföring om man äter mycket frukt och grönt eller mat med mycket fibrer i? #fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.04.2020
Hej,
Alldeles sant, om man inte frågar så får man ju inget veta :)
Matsmältningen fungerar hela tiden vi är vakna, under natten är den i allmänhet långsammare. Det varierar ganska mycket vad som är "normalt" från en person till en annan, vissa bajsar flera gånger per dag medan andra bajsar bara nån gång per vecka. Dels beror det på vad man äter men också på hurudan kropp man har.
Anledningen till att du blir nödig just då du har ätit är antagligen det att en stund efter att du ätit så kommer maten ut i tarmen från magsäcken och då sätter verksamheten igång. Dels skuffas gammalt "avfall" framåt, men det är också själva rörelserna i tarmen som puttar bort det gamla. Men oftast innebär det inte att hela din tarm skulle vara full av gammal avföring utan mer handlar det nog om att tarmens rörelser aktiverar nödigheten.
Mycket rätt så är det sådant som inte kroppen kan tillgodogöra sig som kommer ut tillbaka, så om man äter mat med högt fiberinnehåll så kommer det bajs oftare och en större mängd, jämfört med att man äter så lite fibrer som möjligt och då finns det mindre som kan komma ut.
Bara att fråga om det var någonting du lämnade o fundera på :)
Kram
Tessi