Bacillrädd
04.01.2019
Hej. Jag är väldigt rädd för att spy, har sån fobi. Och jag är just nu så rädd för att få kräksjuka så jag inbillar mig att jag mår illa hela tiden och att jah har ont i magen. Dethär påverkar min vardag jättemycket och skulle vilja komma över denna rädsla att bli smittad, vad ska jah göra så jag slutar koppla allt min kropp känner till kräksjuka?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.01.2019
Hej.
Det är många fler än du som har fobi för att spy, och som med många andra fobier så bottnar den i en grundlös rädsla. Det är ju inte direkt farligt att spy - även om det är obehagligt. Men spyr ju oftast av en anledning (för att kroppen vill göra sig av med det man kräks upp) och då det gäller spysjuka så finns det inte så väldigt mycket man kan göra åt det, annat än att hålla god handhygien.
Om man har en tendens att börja må illa då man oroar sig så kan jag också förstå problemet i att du oroar dig så mycket att du känner dig sjuk - och att oron då blir ännu värre.
Det du på egen hand kan försöka fundera över är varför du är så rädd för att kräkas. Vad är det värsta som kan hända? Och hur sannolikt är det att det kommer att inträffa? Rädslor är sällan helt logiska, så även om du antagligen vet att spysjuka inte är farligt - så hindrar det ju inte dig från att vara rädd. Just därför att det inte är logiken som styr det utan känslan av rädsla.
Beroende på hur mycket denna rädsla begränsar ditt liv så tycker jag att det skulle vara bra om du talade med t.ex. en psykolog om saken. Kolla med din skolhälsovårdare eller skolkurator om ni har en skolpsykolog eller om du kan få en remiss till en psykolog/psykiatrisk sjukskötare via din skolläkare. Jag tycker att det skulle vara bättre att ta tag i problemet nu så att du lär dig hantera din rädsla. Det finns hjälp att få då det handlar om att lära sig hantera fobier, men du måste ta det första steget själv.  Så besök skolhälsovårdaren eller kuratorn.
Kram
Tessi