Bajproblem
09.03.2022
Hejsan! Jag läste någon annans kommentar om minttabletterna som ni delat ut i skolan. Själv tog jag några tabletter och en timme senare brinner det i magen och jag rusade in på toaletten och det ösade med diarré. Vad lägger ni i tabletterna? Har haft ont i magen flera timmar nu…

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.03.2022
Hej,
Jag kan förstås inte veta varför din kropp reagerade så illa på tabletterna, men jag kan försäkra dig om att vi inte "lägger någonting i tabletterna". Du har säkert läst innehållsdeklarationen på baksidan av förpackningen där det framkommer att tabletterna innehåller t.ex. Dextros. Dextros är ett sötningsmedel som finns i många sötsaker (t.ex. Tic-tac, Läkerol, Pectus, Herra Hakkarainen m.fl.) och vid överdriven konsumtion kan de ha en laxerande effekt.
Du skriver att du endast tog några stycken, men då spelar det säkert in hur känslig mage man har.
Beklagar att din mage inte tyckte om dem, men de innehåller inga konstigheter.
Hälsningar
Tessi